References of "Steffgen, Georges 50003143"
     in
Bookmark and Share    
Peer Reviewed
See detailDo anger and vengeance enhance aggressive driving behavior?
Recchia, Sophie; Steffgen, Georges UL

Scientific Conference (2008, July)

Detailed reference viewed: 48 (0 UL)
See detailGewalt in der Schule: Ursachen und Prävention
Steffgen, Georges UL

Presentation (2008, July)

Detailed reference viewed: 63 (0 UL)
Peer Reviewed
See detailNew forms of School Violence - Cyber bullying in Luxembourg
Steffgen, Georges UL

Scientific Conference (2008, June)

Detailed reference viewed: 57 (2 UL)
Full Text
Peer Reviewed
See detailPhysical violence in the workplace: consequences on health and measures of prevention
Steffgen, Georges UL

in European Review of Applied Psychology = Revue Européenne de Psychologie Appliquée (2008), 58(4), 285-295

Based on definitions and theoretical models of physical violence at the workplace, this paper presents scientific knowledge and working hypotheses regarding both, the causes and effects of physical ... [more ▼]

Based on definitions and theoretical models of physical violence at the workplace, this paper presents scientific knowledge and working hypotheses regarding both, the causes and effects of physical violence on health, and pertinent preventive measures of intervention to be taken by enterprises. Four groups of determinants of violence are presented and discussed: determinants relative to the structure and the culture of the enterprise; the aggressor; the victim; and the socio-cultural environment. The theoretical model by Baron and Neumann [Public Admin Q 21 (1998) 446–64] is used to explain the complex origin of violent behavior at work based on these determinants. Moreover, the various and multiple consequences of a violent act are examined. In addition to the direct effects of such an act on the social, organizational and individual level, the indirect effects are also taken into consideration. In this analytical context, health problems are more particularly underlined, such as the psychological trauma suffered by victims of a violent act. Finally, two different areas of intervention will be distinguished: interventions on the physical environment and interventions on the level of company management or an organizational group which aims at changing the behavior of the members of the organization. Different scientific evaluations of action programs to reduce violent acts are presented. In conclusion, this paper calls for further research on physical violence in the workplace. [less ▲]

Detailed reference viewed: 112 (3 UL)
Full Text
Peer Reviewed
See detailLes problèmes psychosociaux - un défi en promotion de la santé
Steffgen, Georges UL; Recchia, Sophie UL

in Promotion & Education (2008)

Le terme «psychosocial» connaît un grand succès sans qu'il soit clairement conceptualisé. Il peut caractériser le déclencheur autant que le médiateur ou le résultat d'une interaction ou d'un développement ... [more ▼]

Le terme «psychosocial» connaît un grand succès sans qu'il soit clairement conceptualisé. Il peut caractériser le déclencheur autant que le médiateur ou le résultat d'une interaction ou d'un développement, être cause ou effet d'un trouble. La psychologie écologique de Bronfenbrenner (1977) définie les relations existantes entre l'individu et la société par quatre sphères relationnelles emboîtées du centre vers la périphérie, parmi lesquelles il est possible de localiser le « psychosocial » et de la même façon d'en comprendre son développement. L'événement social devient « psychosocial » une fois perçu au niveau psychologique, et dans le cas où les ressources ne sont pas suffisantes pour y faire face, l'événement est susceptible de devenir un trouble psychosocial. Ainsi par exemple, sur le lieu de travail une confrontation régulière à des tensions non surmontables peut engendrer l'épuisement professionnel, encore appelé « burnout ». Une étude sur le burnout a été réalisée auprès d'un échantillon représentatif de 399 enseignants de l'enseignement secondaire au Luxembourg. Ils ont répondu à un questionnaire auto administré évaluant l'épuisement et les contraintes professionnelles, ainsi que les stratégies d'ajustement à la colère et les symptômes les accompagnant. Les résultats montrent que 3,3% des enseignants du secondaire souffrent d'un burnout élevé ayant un impact indéniable sur la santé. Un modèle d'équation structurale indique que les facteurs à risque pour la profession enseignante se retrouvent tant au niveau individuel (âge, fatigue, stratégies de gestion de la colère) qu'au niveau organisationnel (contraintes professionnelles) et qu'il est possible de tamponner l'effet de l'épuisement professionnel par la mise à distance face à la colère. Les résultats de cette recherche appellent à aller plus loin dans l'analyse, à améliorer la méthodologie et à mettre à l'épreuve l'efficacité des programmes de prévention existants ou à développer. [less ▲]

Detailed reference viewed: 84 (1 UL)
Peer Reviewed
See detailPsychological predictors of PTSD symptomatology for victims of motor vehicle accidents
Recchia, Sophie UL; Steffgen, Georges UL; Wampach, Nathalie UL

in Journal of Prenatal and Perinatal Psychology and Health (2008)

Detailed reference viewed: 75 (3 UL)
See detailBullying in Schulen Prädiktoren zivilcouragierten Verhaltens
Huberty, Yan; Steffgen, Georges UL

Book published by VDM Verlag Dr. Müller (2008)

Detailed reference viewed: 64 (2 UL)
Peer Reviewed
See detailHealth risk behaviours and life satisfaction among victims of physical aggression
Recchia, Sophie UL; Hoffmann, Martine UL; Steffgen, Georges UL et al

in Journal of Prenatal and Perinatal Psychology and Health (2008)

Detailed reference viewed: 76 (2 UL)
See detailCyber bullying in Luxemburg: Aus nationaler Sicht
Steffgen, Georges UL

Presentation (2007, November)

Detailed reference viewed: 44 (0 UL)
Peer Reviewed
See detailEvaluation von Zivilcourage-Trainings
Pfetsch, Jan UL; Gollwitzer, Mario; Steffgen, Georges UL

Scientific Conference (2007, November)

Detailed reference viewed: 32 (0 UL)
See detailDas Problem Gewalt an Schulen - Was tun?
Steffgen, Georges UL

Presentation (2007, September)

Detailed reference viewed: 56 (0 UL)
Peer Reviewed
See detailZivilcourage in der Schule - Gemeinsamkeiten und Unterschiede zur Prädiktion von Hilfeverhalten
Pfetsch, Jan UL; Steffgen, Georges UL; Huberty, Yan

Scientific Conference (2007, September)

Detailed reference viewed: 40 (0 UL)
Peer Reviewed
See detailPersönlichkeitsdeterminanten der Zivilcourage
Pfetsch, Jan UL; Hoffmann, Martine UL; Steffgen, Georges UL

Scientific Conference (2007, September)

Detailed reference viewed: 28 (0 UL)
Peer Reviewed
See detailTeacher Burnout - An international comparison
Pfetsch, Jan UL; Steffgen, Georges UL

Scientific Conference (2007, July)

Detailed reference viewed: 53 (0 UL)
Peer Reviewed
See detailRisk factors of teacher burnout
Recchia, Sophie; Steffgen, Georges UL

Scientific Conference (2007, July)

Detailed reference viewed: 48 (0 UL)
See detailGewalt gegen Schiedsrichter - Ursachen und Interventionsansätze
Steffgen, Georges UL

Presentation (2007, June)

Detailed reference viewed: 123 (0 UL)
See detailComment gérer la colère? Nouvelles perspectives de traitement
Steffgen, Georges UL

Presentation (2007, May)

Detailed reference viewed: 45 (1 UL)
Peer Reviewed
See detailNeue Arbeitswelt = Gesunde Arbeitswelt?
Steffgen, Georges UL

Scientific Conference (2007, May)

Detailed reference viewed: 27 (0 UL)