References of "Priem, Karin 50002888"
     in
Bookmark and Share    
Peer Reviewed
See detailPhotography as humanitarian action: David Seymour’s Children of Europe
Priem, Karin UL; Herman, Frederik

Scientific Conference (2017)

Detailed reference viewed: 32 (5 UL)
Full Text
Peer Reviewed
See detailHautnah. Materialität der Moderne und sensomotorische Ansätze der Berufsbildung im "Zeitalter des Stahles"
Priem, Karin UL; Herman, Frederik UL

in Thompson, Christiane; Casale, Rita; Ricken, Norbert (Eds.) Die Sache(n) der Bildung (2017)

Introduction: Das “Zeitalter des Stahles” In seinem Passagen-Werk, das der Überlieferung nach zwischen 1927 und 1940 entstanden ist, widmet sich Walter Benjamin den kunstvollen Eisen- und ... [more ▼]

Introduction: Das “Zeitalter des Stahles” In seinem Passagen-Werk, das der Überlieferung nach zwischen 1927 und 1940 entstanden ist, widmet sich Walter Benjamin den kunstvollen Eisen- und Glaskonstruktionen der Pariser Arkaden, die der modernen Großstadt nicht nur eine bisher unbekannte räumliche Atmosphäre gaben, sondern auch einen neuen Lebensstil prägten (Benjamin 1991). In der Tat wurden urbane Räume mehr und mehr durch bauliche und technische Raffinessen bestimmt, die, als Zeugen eines neuen Zeitalters, erst durch Werkstoffe wie Eisen und Stahl entstehen konnten. Im Jahre 1930 wurde vom Deutschen Werkbund, dem unter anderem Künstler, Konstrukteure und Architekten angehörten, der Band „Eisen und Stahl“ herausgegeben. Dieser enthielt 97 Schwarz-Weiß-Photographien von Albert Renger-Patzsch. Der Band machte bereits kurz nach seiner Publikation Furore und dokumentiert die herausragende Rolle der Photographie bei der Propagierung des neuen Zeitalters. Die Einleitung zu „Eisen und Stahl“ wurde vom damaligen Generaldirektor der Vereinigten Stahlwerke Albert Vögler geschrieben. Vögler (Renger-Patzsch 1930, S. 1 ff.) betonte den enormen kulturellen Einfluss von Eisen und Stahl, deren Materialeigenschaften seiner Auffassung nach nicht nur Alltagsdinge, Architektur, Technik und Ökonomie, sondern auch das intellektuelle Leben und die Ökologie ganzer Landschaften gravierend verändert hatten. Konsequenterweise bezeichnete Vögler daher das ausgehende 19. und beginnende 20. Jahrhundert als „Zeitalter des Stahles“ (ebd., S. 1), das er als eine grundlegend neue Welt beschrieb. Auslöser für diese neue Welt waren seiner Meinung nach spezifische Materialien, vor allem aber Eisen und Stahl, die unterschiedliche Härte- und Reinheitsgrade der Eisenerzverarbeitung repräsentierten und die nach und nach neue ästhetische Formen und menschliche Erfahrungen ermöglichten, welche wiederum vor allem von Ingenieuren, Konstrukteuren, Künstlern, Industriearbeitern und Angestellten geplant und ermöglicht wurden. Die rasant verlaufende internationale technische Entwicklung der Eisengewinnung und Stahlproduktion ermöglichte nicht nur die massenhafte Produktion von Waren und Gütern (bei denen Material, Form und Funktion auf neue Weise interagierten), sondern erschloss auch globale Märkte für Konsumenten. (...) [less ▲]

Detailed reference viewed: 157 (42 UL)
Full Text
Peer Reviewed
See detailLearning How to See and Feel: Alfred Lichtwark and His Concept of Artistic and Aesthetic Education
Priem, Karin UL; Mayer, Christine

in Paedagogica Historica (2017)

Detailed reference viewed: 173 (17 UL)
See detailHumanitarian Photography in Post War Europe
Priem, Karin UL

Scientific Conference (2017)

Detailed reference viewed: 35 (12 UL)
Full Text
Peer Reviewed
See detailThe Visual in Histories of Education: A Reappraisal
Dussel, Inés; Priem, Karin UL

in Paedagogica Historica (2017), 53(6),

This introduction to the special issue on Images and Films as Objects to Think With presents a historiographical reflection on how images are being approached in the field of educational history. In ... [more ▼]

This introduction to the special issue on Images and Films as Objects to Think With presents a historiographical reflection on how images are being approached in the field of educational history. In recent years, much of the work has been situated at the intersection of visual and material studies; images are considered objects with which humans interact, carrying affects and particular materialities that condition their experience; they are taken as historical artefacts that bring out a plurality of meanings, which continue to grow with each new reading or approach. This introduction presents the articles that are included in this special issue as well as a final commentary written by Lynn Fendler that engages in a dialogue with them. The articles move away from considering the visual as a transparent source with a stable meaning, and open up different possibilities for working with and through it. They also problematise and expand the archives in which historians work; by looking at various surfaces in which images are exhibited and circulate, such as books, reports, art shows, films, magazines, and collective memories, these studies point to the “affective and effective histories” that images tell, and invite new research agendas for a visual history of education. [less ▲]

Detailed reference viewed: 106 (6 UL)
Peer Reviewed
See detailThe Visual and History Practice in the Digital Age
Allender, Tim; Dussel, Inés; Grosvenor, Ian et al

Scientific Conference (2017)

Detailed reference viewed: 28 (4 UL)
See detailLa "Fabrication" du Luxembourg moderne. Technologies visuelles et industries réformatrices come moteurs de transformation sociétale. Fabricating modern Luxembourg. Visual technologies and industries of reform as engines of societal transformation
Priem, Karin UL; Herman, Frederik UL

in Consémius, Marguy; Poos, Françoise; Priem, Karin (Eds.) La Forge d'une société moderne. Photographie et communication d'entreprise à l'ère de l'industrialisation. ARBED 1911-1937. Forging a Modern Society. Photography and Corporate Communication in the Industrial Age. ARBED 1911-1937 (2017)

Detailed reference viewed: 62 (11 UL)
Peer Reviewed
See detailThe Eye of the Machine: Labour Sciences and the Mechanical Registration of the Human Body
Herman, Frederik; Priem, Karin UL

Scientific Conference (2017)

Detailed reference viewed: 25 (3 UL)
Peer Reviewed
See detailLauenstein im Bild. Zur Materialität und sozialen Bedeutung von Photographie
Priem, Karin UL

Scientific Conference (2017)

Der Beitrag widmet sich der Analyse eines Photoalbums, das im Rahmen der Debatten auf der Burg Lauenstein über die Neuordnung Deutschlands nach dem Krieg entstanden ist und im Jahre 1917 von dem Verleger ... [more ▼]

Der Beitrag widmet sich der Analyse eines Photoalbums, das im Rahmen der Debatten auf der Burg Lauenstein über die Neuordnung Deutschlands nach dem Krieg entstanden ist und im Jahre 1917 von dem Verleger Eugen Diederichs in Auftrag gegeben wurde. Das Album dokumentiert einen eindrucksvollen Reigen zeitgenössischer Persönlichkeiten wie zum Beispiel Marianne und Max Weber, Ferdinand Tönnies, Gertrud Bäumer, Ernst Toller, Eugen Diederichs, Theodor Heuss und Friedrich Meinecke. [less ▲]

Detailed reference viewed: 37 (3 UL)
See detailAkteure und Kontexte an der Schwelle zu pädagogischen Reformen: Zur Krise der Fürsorgeerziehung um 1930
Priem, Karin UL

in Sophienpflege, Tübingen Pfrondorf (Ed.) Menschen(s)kinder. Von der Rettungsanstalt zur Kinder- und Jugendfürsorge (2016)

Detailed reference viewed: 53 (2 UL)
Peer Reviewed
See detailFacts for Babies: Visual Experiments at the Intersection of Art, Science and Consumerism in Education
Priem, Karin UL

in Priem, Karin; te Heesen, Kerstin (Eds.) On Display: Visual Poltics, Material Culture, and Education (2016)

Detailed reference viewed: 66 (1 UL)
Full Text
Peer Reviewed
See detailBody_Machine? Encounters of the Human and the Mechanical in Education, Industry and Science
Herman, Frederik UL; Priem, Karin UL; Thyssen, Geert

in History of Education (2016)

This paper unveils the body-machine as a key element of dynamic mental maps that have come to shape both educational praxis and research. It traces and analyses instances in which the human and the ... [more ▼]

This paper unveils the body-machine as a key element of dynamic mental maps that have come to shape both educational praxis and research. It traces and analyses instances in which the human and the mechanical encountered each other in metaphorical, material and visual forms, thereby blurring to some extent the boundaries between them while capturing and mobilising specific forms of knowing and acting. The paper studies firstly, how certain ‘orienting frames of reference’ and associated ‘experimental systems’ managed to materialise around the body-machine and penetrate theory and praxis; and, secondly, what visual and textual sources related to a vocational school may reveal about where and how the body-machine has come to operate in education, industry and science. The paper centres on early twentieth century photographs and analyses these not only as media presenting, representing and interrogating common thought and practice but also as agents of meaning-making around the body-machine. [less ▲]

Detailed reference viewed: 160 (17 UL)
See detailGender and Educational Achievement
Hadjar, Andreas UL; Krolak-Schwerdt, Sabine UL; Priem, Karin UL et al

Book published by Routledge (2016)

Detailed reference viewed: 145 (4 UL)
Peer Reviewed
See detailPuppets on a string in a theatre of display? Interactions of images, text, material, space and motion in The Family of Man (ca. 1950s-1960s)
Priem, Karin UL; Thyssen, Geert

in Thyssen, Gert; Priem, Karin (Eds.) Modes and Meaning: Displays of Evidence in Education (2016)

Detailed reference viewed: 34 (3 UL)
See detailModes and Meaning: Displays of Evidence in Education
Thyssen, Geert; Priem, Karin UL

Book published by Routledge (2016)

Detailed reference viewed: 99 (5 UL)
See detailIntroduction
Priem, Karin UL; te Heesen, Kerstin UL

in Priem, Karin; te Heesen, Kerstin (Eds.) On Display: Visual Poltics, Material Culture, and Education (2016)

Detailed reference viewed: 55 (5 UL)
Full Text
Peer Reviewed
See detail"We seek revelation with our eyes": Engaging with school cultures through montage
Grosvenor, Ian; Dussel, Inés; Kestere, Iveta et al

in Encounters : Journal of Inter-Cultural Perspectives (2016), 17

Detailed reference viewed: 136 (5 UL)
Full Text
See detailOn Display: Visual Politics, Material Culture, and Education
Priem, Karin UL; te Heesen, Kerstin

Book published by Waxmann (2016)

Detailed reference viewed: 152 (15 UL)