References of "Neumann, Sascha 50012551"
     in
Bookmark and Share    
Full Text
Peer Reviewed
See detailDie Erfahrung des Außerordentlichen. Fremdheit/Vertrautheit als methodisches Differential einer Ethnographie pädagogischer Ordnungen
Bollig, Sabine UL; Neumann, Sascha UL

in Zeitschrift für Qualitative Forschung (2012), 12(2/2011),

This contribution focuses on the significance of ethnographic research strategies in educational sciences towards an empirical analysis of pedagogical orders. This issue will be reflected on in the ... [more ▼]

This contribution focuses on the significance of ethnographic research strategies in educational sciences towards an empirical analysis of pedagogical orders. This issue will be reflected on in the horizon of the leading methodological differentiation between strangeness and familiarity, which plays a dominant role in the reflection of educational ethnographic research strategies. In light of this, three different motives of strangeness in educational ethnography will be distinguished in the recent methodological debate in educational ethnography. Against the backdrop of the limitations and delimitations of these motives, the contribution attempts to develop a concept of strangeness which allows – in strategic terms – to explore orders in their pedagogical dimension. Regarding to Waldenfels conception of strangeness and Bourdieus theory of field the motive of Estrangement (Verfremdung) is detailed to specify the ethnographic account to pedagogical orders. Thus, the specific contribution of ethnographic strategies to an empirical reconstruction of pedagogical orders has to be seen in the epistemological role of the field researcher in ethnographic research. [less ▲]

Detailed reference viewed: 93 (9 UL)
Full Text
Peer Reviewed
See detailOrdnungen der Erziehungswirklichkeit. Einführung in den Themenschwerpunkt
Neumann, Sascha UL

in Zeitschrift für Soziologie der Erziehung und Sozialisation = Journal for Sociology of Education and Socialization (2011), 31(1), 4-11

Detailed reference viewed: 59 (1 UL)
See detailEine nicht-sozialpädagogische Geschichte der Sozialpädagogik. Feldtheoretische Historiographie
Neumann, Sascha UL; Dollinger, Bernd; Schabdach, Michael

in Zugänge zur Geschichte von Sozialpädagogik und Sozialarbeit (2011)

Detailed reference viewed: 33 (1 UL)
See detailWas ist Kindheit(‐sforschung) und wie viele gibt es? Bericht zur Tagung "Multiple Childhoods/Multidisciplinary Perspectives: Interrogating Normativity in Childhood Studies" vom 19.–21.5.2011 an der Rutgers University – Camden; NJ, USA
Neumann, Sascha UL

in Zeitschrift für Soziologie der Erziehung und Sozialisation = Journal for Sociology of Education and Socialization (2011), 31(4), 440-442

Detailed reference viewed: 34 (2 UL)
Full Text
Peer Reviewed
See detailVom Fordern zum Fördern – ein Diskussionsbeitrag zur Situation des wissenschaftlichen Nachwuchses in der Sozialen Arbeit.
Graumann, Susanne UL; Kratz, Dirk; Neumann, Sascha UL et al

in Der Pädagogische Blick (2011), 19(4), 232-246

Detailed reference viewed: 40 (4 UL)
See detailDas Geheimnis "guter" Praxis. Qualitative Evaluationsforschung im sozialpädagogischen Feld
Lamprecht, Juliane; Neumann, Sascha UL

in Heimgartner, Arno; Loch, Ulrike; Sting, Stephan (Eds.) Empirische Forschung in der Sozialen Arbeit: Methoden und methodologische Herausforderungen (2011)

Detailed reference viewed: 34 (1 UL)
See detailBildung jenseits von Familie und Unterricht. Programm und Praxis der Maison relais pour enfants
Honig, Michael-Sebastian UL; Neumann, Sascha UL

in Forum für Politik, Gesellschaft und Kultur in Luxemburg (2011), (312), 28-31

Detailed reference viewed: 71 (3 UL)
Full Text
Peer Reviewed
See detailWelche Unterscheidungen machen einen Unterschied? Zur sozialen Selektivität der Sprachverwendung in „Maison Relais pour Enfants“
Neumann, Sascha UL

in Zeitschrift für Soziologie der Erziehung und Sozialisation = Journal for Sociology of Education and Socialization (2011), 31(4), 349-362

Detailed reference viewed: 69 (8 UL)
See detailPädagogische Qualität von Anfang an Ein Leitfaden zur Konzeptentwicklung in Kindertageseinrichtungen
Köpp-Neumann, Christina UL; Neumann, Sascha UL

Book published by Ministère de la Famille et de l’Intergration (2010)

Detailed reference viewed: 75 (3 UL)
Full Text
See detailDie soziale Ordnung der Pädagogik und die Pädagogik sozialer Ordnungen. Feldtheoretische Perspektiven
Neumann, Sascha UL

in Neumann, Sascha (Ed.) Beobachtungen des Pädagogischen. Programm – Methodologie – Empirie. (2010)

Detailed reference viewed: 49 (0 UL)
Full Text
See detailBeobachtungen des Pädagogischen Programm-Methodologie-Empirie
Neumann, Sascha UL

Book published by Université du Luxembourg (2010)

Detailed reference viewed: 57 (7 UL)
Full Text
See detailPromovieren in der Sozialen Arbeit. NachwuchswissenschaftlerIn und/oder Beruf?
Eppler, Natalie; Neumann, Sascha UL; Sabla, Kim-Patrick

in Forum Erziehungshilfen (2010), 16(3), 150-154

Detailed reference viewed: 30 (0 UL)
See detailTurning again? Kritische Bestandsaufnahmen zu einer neuerlichen "Wende" in der sozialpädagogischen Forschung
Neumann, Sascha UL; Sandermann, Philipp

in Neumann, Sascha; Sandermann, Philipp (Eds.) Kultur und Bildung. Neue Fluchtpunkte für die sozialpädagogische Forschung? (2009)

Detailed reference viewed: 59 (0 UL)
See detailDas Maß der Dinge. Qualitätsforschung im pädagogischen Feld
Neumann, Sascha UL; Honig, Michael-Sebastian UL

in Friebertshäuser, Barbara; Rieger-Ladich, Markus; Wigger, Lothar (Eds.) Reflexive Erziehungswissenschaft: Forschungsperspektiven im Anschluss an Pierre Bourdieu (2009)

Detailed reference viewed: 83 (2 UL)
Full Text
Peer Reviewed
See detailNetzwerke des wissenschaftlichen Nachwuchses im Kontext der Erziehungswissenschaft
Ahmed, Sarina; Kessl, Fabian; Neumann, Sascha UL et al

in Erziehungswissenschaft (2009), 39

Detailed reference viewed: 14 (0 UL)
See detailKultur und Bildung Neue Fluchtpunkte für sozialpädagogische Forschung?
Sandermann, Philipp; Neumann, Sascha UL

Book published by VS Verlag für Sozialwissenschaften (2009)

Detailed reference viewed: 26 (0 UL)
Peer Reviewed
See detailHellsichtige Blindheit. Zur vermeintlichen sozialwissenschaftlichen Wende der sozialpädagogischen Theorie
Neumann, Sascha UL; Sandermann, Philipp

in Widersprueche (2008), 108

Es ist eine im wissenschaftlichen Feld der Sozialen Arbeit inzwischen gängige Meinung, die eigene Wissensproduktion als 'sozialwissenschaftlich gewendet' zu bezeichnen (vgl. bspw. Gängler 1995, S. 29 ... [more ▼]

Es ist eine im wissenschaftlichen Feld der Sozialen Arbeit inzwischen gängige Meinung, die eigene Wissensproduktion als 'sozialwissenschaftlich gewendet' zu bezeichnen (vgl. bspw. Gängler 1995, S. 29; Niemeyer 2003, S. 22). Diese Einschätzung soll im Rahmen des vorliegenden Beitrags angezweifelt werden. Wir beziehen uns dabei insbesondere auf den Schauplatz der sozialpädagogischen Theoriebildung. Unsere These lautet: Die aktuelle Theoriediskussion der Sozialen Arbeit zeichnet sich durch einen Modus der Argumentation aus, der sich 'ontologisch' plausibilisiert. Gelingt es, diese These zu untermauern, so stellt dies u. E. entschieden die herrschende Meinung zur Sozialwissenschaftlichkeit der Wissensproduktion in der Sozialen Arbeit in Frage. [less ▲]

Detailed reference viewed: 89 (6 UL)
See detailKritik der sozialpädagogischen Vernunft Feldtheoretische Studien
Neumann, Sascha UL

Book published by Velbrück (2008)

Detailed reference viewed: 39 (4 UL)