References of "Neumann, Sascha 50012551"
     in
Bookmark and Share    
Full Text
Peer Reviewed
See detailSorgenkinder. Beobachtungen zur sozialpädagogischen Konstitution von Kindheit in der außerschulischen Ganztagesbetreuung luxemburgischer „Maison Relais pour Enfants“
Neumann, Sascha UL

in Diskurs Kindheits- und Jugendforschung (2013), 8(2), 149-162

Based on methodological considerations concerning the possibility of observing the constitution of childhood in social pedagogy, the paper explores the specific means of addressing children as children in ... [more ▼]

Based on methodological considerations concerning the possibility of observing the constitution of childhood in social pedagogy, the paper explores the specific means of addressing children as children in socio-pedagogical practices. The analysis reflects empirical data from an ethnographic study in Maison relais pour enfants which unite two different educational fields under one roof: the field of early childhood education and the socio-pedagogical field of out-of-school care for children over 3. The specific form of the social-pedagogical constitution of childhood is, then, reconstructed by contrasting two different ways of addressing children: as developing children and as problem children [less ▲]

Detailed reference viewed: 59 (6 UL)
See detailUnkritisch kritisch. Über die (Un-)möglichkeit einer Theorie Sozialer Arbeit als Kritik.
Neumann, Sascha UL

in Hartmann, Jutta; Hünersdorf, Bettina (Eds.) Was ist und wozu betreiben wir Kritik in der Sozialen Arbeit? Disziplinäre und interdisziplinäre Dis-kurse. (2013)

Detailed reference viewed: 108 (6 UL)
See detailKindheit in sozialpädagogischen Institutionen. Perspektiven der Kindheitsforschung
Eßer, Florian; Neumann, Sascha UL; Siebholz, Susanne

in Sektion Sozialpädagogik und Pädagogik der frühen Kindheit (Ed.) Konsens und Kontroversen. Sozialpädagogik und Pädagogik der frühen Kindheit im Dialog (2013)

Detailed reference viewed: 68 (1 UL)
Full Text
Peer Reviewed
See detailUnter Beobachtung. Das frühpädagogische Feld und die Ethnographie der Frühpädagogik
Neumann, Sascha UL

in Zeitschrift für Soziologie der Erziehung und Sozialisation = Journal for Sociology of Education and Socialization (2013), 33(1), 10-25

In the slipstream of increasing research activities in early childhood education and care (ECEC) during the last decades also ethnographic studies became an important resource for the production of ... [more ▼]

In the slipstream of increasing research activities in early childhood education and care (ECEC) during the last decades also ethnographic studies became an important resource for the production of scientific knowledge in this research area. Going out from a review of relevant literature the paper intends to enquire about the status the field of ECEC has in different studies for the production of ethnographic knowledge about ECEC. After working out that the idea of „field” in ECEC-related ethnography mainly is defined in relation to a certain place the paper discusses the limits of this idea and the possibilities of an alternative conceptualization of the research field in ECEC-related ethnography, which may allow the field of ECEC becoming a discrete object of investigation. [less ▲]

Detailed reference viewed: 74 (4 UL)
Full Text
Peer Reviewed
See detailDie Leiblichkeit der Pädagogisierung. Zur Instrumentierung des Körpers in Kinderkrippen
Neumann, Sascha UL

in Schäfer, Alfred; Thompson, Christiane (Eds.) Pädagogisierung. Wittenberger Gespräche I (2013)

Detailed reference viewed: 64 (0 UL)
Full Text
Peer Reviewed
See detailEthnografie der Frühpädagogik
Honig, Michael-Sebastian UL; Neumann, Sascha UL

in Zeitschrift für Soziologie der Erziehung und Sozialisation = Journal for Sociology of Education and Socialization (2013), 33

Detailed reference viewed: 135 (15 UL)
See detailAus der Perspektive des Kindes forschen? Methodologische und methodische Reflexionen
Haag, Christian UL; Neumann, Sascha UL; Schnoor, Oliver UL et al

Scientific Conference (2012, March 11)

Mit dem Anspruch, Forschung »aus der Perspektive von Kindern« zu betreiben, verbindet sich eine der zentralen Herausforderungen der neueren sozialwissenschaftlichen Kindheitsforschung und ihrer ... [more ▼]

Mit dem Anspruch, Forschung »aus der Perspektive von Kindern« zu betreiben, verbindet sich eine der zentralen Herausforderungen der neueren sozialwissenschaftlichen Kindheitsforschung und ihrer erziehungswissenschaftlichen Rezeption. Die differenten Verständnisse dessen, was es jeweils bedeutet, die Perspektive des Kindes einzunehmen, sind inzwischen vielfach methodologisch und forschungsethisch reflektiert worden. Zugleich hat sich ein differenziertes Feld der Forschung entwickelt, in dem unterschiedliche methodologische Zugänge und methodische Herangehensweisen erprobt worden sind, um die Sichtweisen der Kinder empirisch zur Geltung zu bringen. Der Workshop arbeitet zunächst den Stand der Forschung und der methodologischen Diskussion auf. Er bezieht dabei sowohl quantitative wie qualitative Studien mit ein. In einem zweiten Schritt bietet er die Gelegenheit, am Beispiel konkreter Forschungsvorhaben der Organisatorinnen, Organisatoren und Teilnehmer/-innen die Frage zu erörtern, wie sich die Perspektive des Kindes methodologisch konzeptualisieren und methodisch erschließen lässt. Eine besondere Aufmerksamkeit wird dabei auch der speziellen Herausforderung gewidmet, die »Perspektive des Kindes« im Falle von Altersgruppen zu ergründen, denen die Möglichkeiten zur sprachlichen Artikulation noch weitgehend fehlen. [less ▲]

Detailed reference viewed: 79 (5 UL)
Peer Reviewed
See detailWirklichkeit und Möglichkeit. Theorie Sozialer Arbeit als Kritik der Gesellschaft
Neumann, Sascha UL

in Gesellschaftsbilder Sozialer Arbeit. Eine Bestandsaufnahme. (2012)

Detailed reference viewed: 84 (2 UL)
See detailGesellschaftsbilder Sozialer Arbeit. Eine Bestandsaufnahme
Kessl, Fabian; Neumann, Sascha UL; Sandermann, Philipp et al

Book published by transcript (2012)

Detailed reference viewed: 35 (3 UL)
Peer Reviewed
See detailBeobachtungsverhältnisse. Feldtheoretische Erkundungen zu einer Empirie des Pädagogischen
Neumann, Sascha UL; Bernhard, Stefan; Schmidt-Wellenburg, Christian

in Feldanalyse als Forschungsprogramm., Band 1 (2012)

Detailed reference viewed: 82 (6 UL)
Full Text
Peer Reviewed
See detailSome children are more different than others. Language practices in Luxembourgian Nurseries
Neumann, Sascha UL

in Qualitative Research Journal (2012), 12(2), 183-192

Purpose – The purpose of the paper is to explore how professional educators in early childhood education cope with diverse linguistic environments in their daily work. The article addresses this issue by ... [more ▼]

Purpose – The purpose of the paper is to explore how professional educators in early childhood education cope with diverse linguistic environments in their daily work. The article addresses this issue by focusing on practices of language use in Luxembourgian nurseries. Design/methodology/approach – The paper is reflecting on empirical data of an ethnographic research project currently conducted in six different day care facilities for children from three months to four years old. The study uses participant observation and videography as data collection strategies. Data analysis was based on field notes and protocols, video recordings, photographs, documents, and artifacts. Findings – On the basis of the ethnographic observations, two different practical regimes of “doing linguistic diversity” are discriminated: an area of “practicing super-diversity” and an area of “practicing difference”. In the context of the second regime it becomes visible that the use of Luxemburgish as lingua franca for the communication between educators and children produces unequal distributed opportunities for foreign children when participating linguistically in the everyday life of daycare facilities. Originality/value – The paper raises serious questions about the language policies in the Luxembourgian daycare sector as well as in respect to the supposed inclusion effects of early childhood education and care, effects that both politicians and professionals emphasize regularly. This especially concerns the conceptualization of “the child” which is in use while professionals treat children as foreign language speakers. [less ▲]

Detailed reference viewed: 54 (6 UL)
See detailKindheit und soziale Ungleichheit Perspektiven einer erziehungswissenschaftlichen Kindheitsforschung
Neumann, Sascha UL

in Prozesse sozialer Ungleichheit (2012)

Detailed reference viewed: 117 (7 UL)
Peer Reviewed
See detailGesellschaft mittlerer Reichweite. Alltag, Lebensweltorientierung und Soziale Arbeit
Neumann, Sascha UL; Sandermann, Philipp

in Dollinger, Bernd; Kessl, Fabian; Neumann, Sascha (Eds.) et al Gesellschaftsbilder Sozialer Arbeit. Eine Bestandsaufnahme (2012)

Detailed reference viewed: 116 (0 UL)
Full Text
See detail(Re-)Constructing the Field of Ethnographic Research in Early Childhood Education and Care
Neumann, Sascha UL

in Neumann, Sascha; Honig, Michael-Sebastian (Eds.) (Doing) Ethnography in Early Childhood Education and Care. Proceedings of an International Colloquium at the University of Luxembourg (2012)

Detailed reference viewed: 31 (3 UL)
Peer Reviewed
See detailTeilnehmende Objektivierung unter Anwesenden. Zum Verhältnis von Feldtheorie und Ethnographie in der erziehungswissenschaftlichen Forschung
Neumann, Sascha UL

in Friebertshäuser, Barbara; Kelle, Helga; Boller, Heike (Eds.) et al Feld und Theorie. Herausforderungen erziehungswissenschaftlicher Ethnographie (2012)

Detailed reference viewed: 71 (2 UL)
Peer Reviewed
See detailDas Geheimnis 'guter' Praxis Qualitative Evaluationsforschung im sozialpädagogischen Feld
Lamprecht, Juliane UL; Neumann, Sascha UL

in Heimgartner, Arno; Loch, Ulrike; Sting, Stephan (Eds.) Empirische Forschung in der Sozialen Arbeit: Methoden und methodologische Herausforderungen. (2012)

Detailed reference viewed: 38 (5 UL)
Full Text
Peer Reviewed
See detailRezension zu: Karin Bock/Ingrid Miethe (Hg.): Handbuch Qualitative Methoden in der Sozialen Arbeit
Neumann, Sascha UL

in Erziehungswissenschaftliche Revue (2012), 11(1),

Detailed reference viewed: 225 (4 UL)
Full Text
Peer Reviewed
See detailPädagogisierung und Verdinglichung. Beobachtungen zur Materialität der Frühpädagogik
Neumann, Sascha UL

in Zeitschrift fur Pädagogik. Beiheft (2012), 58. Beiheft

Detailed reference viewed: 80 (3 UL)