![]() Dierendonck, Christophe ![]() ![]() ![]() Report (2015) Detailed reference viewed: 79 (12 UL)![]() ![]() Dierendonck, Christophe ![]() ![]() ![]() Scientific Conference (2015, January) Detailed reference viewed: 82 (12 UL)![]() Dierendonck, Christophe ![]() ![]() ![]() in Martin, Romain; Ugen, Sonja; Fischbach, Antoine (Eds.) Épreuves Standardisées: Bildungsmonitoring für Luxemburg. Nationaler Bericht 2011 bis 2013 (2015) Detailed reference viewed: 175 (34 UL)![]() Berg, Charles ![]() ![]() ![]() in Youth Voice Journal (2014), 4 Over the last three decades knowledge driven governance in the youth field has gained in importance. A conditional prerequisite is that evidence-based policy making emerges from empirical data analysis ... [more ▼] Over the last three decades knowledge driven governance in the youth field has gained in importance. A conditional prerequisite is that evidence-based policy making emerges from empirical data analysis. This does not happen by magic. The following article starts from an in-depth analysis of a surprising indicator value, concerning young people’s electoral participation in Luxembourg and finally, develops a view on how evidence could ideally be produced. Measuring a concept is obviously not enough; evidence should namely be firmly grounded in a new role of the researcher, a reflective professionalization going beyond traditional confines and embedded organizational structures allowing a fruitful interaction between social research and decision making. [less ▲] Detailed reference viewed: 183 (49 UL)![]() Milmeister, Marianne ![]() ![]() ![]() Report (2013) Afin de dépasser le stade des hypothèses, il a été décidé de récolter des informations quantitatives (au moyen d'un questionnaire à large échelle) et qualitatives (au travers de focus groups) quant à la ... [more ▼] Afin de dépasser le stade des hypothèses, il a été décidé de récolter des informations quantitatives (au moyen d'un questionnaire à large échelle) et qualitatives (au travers de focus groups) quant à la façon dont sont perçues et utilisées les Épreuves Standardisées. Le but en est de mieux comprendre comment les différents acteurs concernés (directeurs, inspecteurs, enseignants, élèves et parents) perçoivent le dispositif des Épreuves Standardisées et tiennent compte des informations qui leur sont envoyées en retour (rapport NATIONAL, rapport ECOLE, rapport CLASSE, rapports ELEVE). Une attention particulière est portée à la compréhension et l'usage des rapports mis à disposition ainsi qu'aux éventuelles pistes d'amélioration de l'outil proposées par les acteurs concernés. Le présent document synthétise la phase exploratoire de l'étude qualitative (menée en 2013) en présentant (1) les guides d'entretien utilisés (et leur modification) et (2) une première analyse quant aux contenus développés par les personnes interrogées. [less ▲] Detailed reference viewed: 86 (12 UL)![]() Berg, Charles ![]() ![]() ![]() in Sieburg, Heinz (Ed.) Vielfalt der Sprachen - Varianz der Perspektiven. Zur Geschichte und Gegenwart der Luxemburger Mehrsprachigkeit (2013) Der vorliegende Beitrag befasst sich mit der Übertragung von Stephen Vertovecs Superdiversitätskonzept auf die Luxemburger Situation. Nach einer knappen Erläuterung des Begriffs werden unterschiedliche ... [more ▼] Der vorliegende Beitrag befasst sich mit der Übertragung von Stephen Vertovecs Superdiversitätskonzept auf die Luxemburger Situation. Nach einer knappen Erläuterung des Begriffs werden unterschiedliche Aspekte auf Luxemburg bezogen und kritisch auf ihre Angemessenheit geprüft: historischer und politischer Kontext, demografische Entwicklung, Sprachensituation, Kultur und Religion, Vervielfältigung von Migrantenstatuten. Als vorläufiges Ergebnis kann man festhalten, dass man weder in politischer noch in pädagogischer Hinsicht in Luxemburg an einer Superdiversitätsdebatte vorbeikommt und dass damit auch die sozial- und erziehungswissenschaftliche Forschung an der Universität vor einer entscheidenden Herausforderung steht. [less ▲] Detailed reference viewed: 279 (14 UL)![]() Berg, Charles ![]() ![]() ![]() in Friesenhahn, Günter J.; Schild, Hanjo; Wicke, Hans-Georg (Eds.) et al Learning mobility and non-formal learning in European contexts. Policies approaches and examples (2013) This contribution presents an overture to future EPLM (European Platform on Learning Mobility) debates from a researcher's perspective. It describes three possible entries: the European youth research ... [more ▼] This contribution presents an overture to future EPLM (European Platform on Learning Mobility) debates from a researcher's perspective. It describes three possible entries: the European youth research landscape, the changing concepts of mobility and learning as well as considerations regarding innovation in research methods. One of the conclusions is that EPLM is related to an in-depth transformation of social science. [less ▲] Detailed reference viewed: 124 (23 UL)![]() Milmeister, Marianne ![]() Report (2013) Detailed reference viewed: 82 (17 UL)![]() Milmeister, Marianne ![]() Report (2013) Detailed reference viewed: 80 (17 UL)![]() Milmeister, Paul ![]() ![]() ![]() Report (2013) In vielen europäischen Ländern haben Jugendliche zunehmend Probleme beim Übergang von der Schule in den Beruf. Die hohen Zahlen arbeitsloser Jugendlicher in vielen Ländern Europas verdeutlichen diesen ... [more ▼] In vielen europäischen Ländern haben Jugendliche zunehmend Probleme beim Übergang von der Schule in den Beruf. Die hohen Zahlen arbeitsloser Jugendlicher in vielen Ländern Europas verdeutlichen diesen Trend. Der vorliegende Bericht greift diese Entwicklung auf und beschäftigt sich mit den spezifischen Problemen und Risiken von Jugendlichen in Luxemburg beim Übergang auf den Arbeitsmarkt. In einem ersten Schritt werden die zentralen theoretischen Konzepte zur Beschreibung von Übergängen und Übergangsproblemen skizziert und kritisch erläutert. Davon ausgehend erfolgt für Luxemburg die differenzierte Beschreibung potentieller Problem- und Risikolagen von Jugendlichen. Die empirische Analyse erfolgt dabei auf der Grundlage vorhandener Daten (Sekundäranalyse). Der Blick wird nicht nur auf die Arbeitslosigkeit gerichtet, sondern auch auf die Situation Jugendlicher in Bildungs- und Arbeitsmaßnahmen, in prekärer Beschäftigung sowie auf Jugendliche, die inaktiv sind. [less ▲] Detailed reference viewed: 225 (40 UL)![]() Berg, Charles ![]() ![]() Report (2012) L'étude internationale "Health Behaviour in Schoolaged Children (HBSC)" de l'Organisation mondiale de la santé (OMS) a été menée dans les écoles de l'enseignement secondaire (et primaire) luxembourgeois ... [more ▼] L'étude internationale "Health Behaviour in Schoolaged Children (HBSC)" de l'Organisation mondiale de la santé (OMS) a été menée dans les écoles de l'enseignement secondaire (et primaire) luxembourgeois et un premier rapport en a été publié sous l'intitulé "Das Wohlbefinden der Jugendlichen in Luxemburg". L’échantillon de l’étude comprend uniquement des adolescents scolarisés. Par cette approche, les jeunes en âge scolaire, ne fréquentant pas ou seulement irrégulièrement l’école, sont sous-représentés. Or, afin d’améliorer l’accès au bien-être et à la santé ainsi qu’à l’information y liée, il est important d’identifier les facteurs qui influencent les comportements de santé des jeunes en général et de ceux qui vivent des conditions difficiles en particulier. Par conséquent, il est indispensable d’étudier les jeunes dans la diversité de leurs réalités individuelles, familiales et sociales. Dans un but d’améliorer la représentativité de l’analyse et de faciliter aux professionnels concernés le développement de mesures concrètes de prévention, adaptés aux besoins spécifiques des jeunes, il nous semble important de répliquer l’enquête dans une optique comparative et analytique auprès de groupes de jeunes sous-représentés dans l’étude initiale. Il s’agit notamment de jeunes en situations individuelle, familiale et sociale difficiles et engagés dans des trajectoires vulnérables, comme par exemple des jeunes ayant abandonnés précocement l’école, des toxicomanes ou des jeunes placés dans un centre socio-éducatif. [less ▲] Detailed reference viewed: 102 (15 UL)![]() Milmeister, Marianne ![]() Report (2012) Detailed reference viewed: 88 (9 UL)![]() Milmeister, Marianne ![]() Report (2012) Detailed reference viewed: 96 (13 UL)![]() Berg, Charles ![]() ![]() Scientific Conference (2011, September) Detailed reference viewed: 62 (4 UL)![]() Milmeister, Marianne ![]() Report (2011) Detailed reference viewed: 83 (10 UL)![]() Milmeister, Marianne ![]() Report (2011) Detailed reference viewed: 83 (11 UL)![]() Berg, Charles ![]() ![]() in Mey, Günter; Mruck, Katja (Eds.) Grounded Theory Reader (2011) Grounded Theory Methodology (GTM) coding procedures are the topic of the current contribution. The article aims at improving coding practice and at making explicit different aspects underpinning GTM ... [more ▼] Grounded Theory Methodology (GTM) coding procedures are the topic of the current contribution. The article aims at improving coding practice and at making explicit different aspects underpinning GTM. Special emphasis is placed on linking both the dialogue with data and the development of a storyline. The starting point is a general description of coding, followed by a discussion of the different stages of coding (open, axial/theoretical and selective coding) and the conclusion puts forward the idea of a reflective-interpretive handling of GTM. [less ▲] Detailed reference viewed: 247 (14 UL)![]() Berg, Charles ![]() ![]() Scientific Conference (2010, September) Detailed reference viewed: 133 (4 UL)![]() Berg, Charles ![]() ![]() ![]() in Zeitschrift für Evaluation (2010), 9(2), 349-354 Detailed reference viewed: 90 (24 UL)![]() Berg, Charles ![]() ![]() in Berg, Charles; Kerger, Lucien; Meisch, Nico (Eds.) et al Savoirs et engagements. Hommage à Georges Wirtgen (2009) Detailed reference viewed: 128 (17 UL) |
||