References of "Fickers, Andreas 50001786"
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See detailThe Rise of Television: Institutionalization and the Framing of National Audiences
Fickers, Andreas UL; Weber, Anne-Katrin; Mustata, Dana

in Arnold, Klaus; Preschton, Pascal; Kinnebrock, Susanne (Eds.) The Handbook of European Communication History (2020)

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See detailUpdate für die Hermeneutik. Geschichtswissenschaft auf dem Weg zur digitalen Forensik?
Fickers, Andreas UL

in Zeithistorische Forschungen (2020), 17(1), 157-168

»[…] wenn ›die Quelle‹ die Reliquie historischen Arbeitens ist – nicht nur Überbleibsel, sondern auch Objekt wissenschaftlicher Verehrung –, dann wäre analog ›das Archiv‹ die Kirche der ... [more ▼]

»[…] wenn ›die Quelle‹ die Reliquie historischen Arbeitens ist – nicht nur Überbleibsel, sondern auch Objekt wissenschaftlicher Verehrung –, dann wäre analog ›das Archiv‹ die Kirche der Geschichtswissenschaft, in der die heiligen Handlungen des Suchens, Findens, Entdeckens und Erforschens vollzogen werden.« Achim Landwehr wirft in seinem geschichtstheoretischen Essay den Historikern ihren »Quellenglauben« vor – diese Kritik ließe sich im digitalen Zeitalter leicht auf die Heilsversprechen der Apostel der »Big Data Revolution« übertragen. Zwar regen sich mittlerweile vermehrt Stimmen, die den »Wahnwitz« der digitalen Utopie in Frage stellen, doch wird der öffentliche Diskurs weiterhin von jener Revolutionsrhetorik dominiert, die standardmäßig als Begleitmusik neuer Technologien ertönt. Statt in der intellektuell wenig fruchtbaren Dichotomie von Gegnern und Befürwortern, »First Movers« und Ignoranten zu verharren, welche die Landschaft der »Digital Humanities« ein wenig überspitzt auch heute noch kennzeichnet, ist das Ziel dieses Beitrages eine praxeologische Reflexion, die den Einfluss von digitalen Infrastrukturen, digitalen Werkzeugen und digitalen »Quellen« auf die Praxis historischen Arbeitens zeigen möchte. Ausgehend von der These, dass ebenjene digitalen Infrastrukturen, Werkzeuge und »Quellen« heute einen zentralen Einfluss darauf haben, wie wir Geschichte denken, erforschen und erzählen, plädiert der Beitrag für ein »Update« der klassischen Hermeneutik in der Geschichtswissenschaft. Die kritische Reflexion über die konstitutive Rolle des Digitalen in der Konstruktion und Vermittlung historischen Wissens ist nicht nur eine Frage epistemologischer Dringlichkeit, sondern zentraler Bestandteil der Selbstverständigung eines Faches, dessen Anspruch als Wissenschaft sich auf die Methoden der Quellenkritik gründet. [less ▲]

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See detailEurope Materializing? Auf dem Weg zu einer transnationalen Geschichte der europäischen Infrastrukturen
Fickers, Andreas UL; Badenoch, Alexander

in Wagner, Hedwig (Ed.) Europäische Medienwissenschaft. Zur Programmatik eines Fachs (2020)

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See detailDeutsch-französische soap opera an der Saar: die Anfänge des kommerziellen Rundfunks im Saarland (Tele-Saar und Europe no 1)
Fickers, Andreas UL

in Ziegler, Volker (Ed.) Das Europe 1 Sendezentrum im Saarland / Berus Überherrn (2020)

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See detailMaking Europe - Looking at the history of Europe in the long twentieth century through the lens of technology
Fickers, Andreas UL

in Contemporanea: Rivista di Storia dell'800 e del '900 (2020), 23(1), 122-128

Science and technology are at the very heart of the European project. But how to write a history of Europe in the making when using technology as an actor category and lens of analysis? This is the ... [more ▼]

Science and technology are at the very heart of the European project. But how to write a history of Europe in the making when using technology as an actor category and lens of analysis? This is the driving narrative behind Making Europe: Technology and Transformations (1850-2000) – a sixvolume series on the history of Europe in the «long twentieth century»1. All volumes in the series are co-authored by two or three authors and are the result of an intense debate and discussion amongst all people involved in this collective endeavor. As the series editors Johan Schot and Phil Scranton emphasize in the introduction to the series, Making Europe aims at providing a novel perspective on European history by decentering the European Union and its many predecessors and by placing the complex, desynchronized and multilayered process of Europeanization in a long-term historical perspective. [less ▲]

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See detailDigital Public History in Luxemburg
Fickers, Andreas UL

Presentation (2019, December 02)

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See detailDilthey Reloaded. Für eine digitale Hermeneutik in den Geisteswissenschaften
Fickers, Andreas UL

Presentation (2019, June 17)

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See detailCultures of memory and practices of forgetting in the digital age
Fickers, Andreas UL

Presentation (2019, March 05)

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See detailCommunicating Europe. Technologies, Information, Events.
Fickers, Andreas UL; Griset, Pascal

Book published by Palgrave MacMillan (2019)

Since the early years of telegraphy, modernity at large generated and has depended upon technologies of electrical/electronic communication and information circulation: from telephone, radio, and ... [more ▼]

Since the early years of telegraphy, modernity at large generated and has depended upon technologies of electrical/electronic communication and information circulation: from telephone, radio, and television to the internet. This volume reveals these connecting technologies’ geopolitical importance and their crucial relationships with culture, commerce, and communities. Also the authors critically examine their spatial dimensions and transnational implications – as material objects with particular qualities, as elements in institutional complexes, and as ‘vehicles’ carrying complex symbolic meanings. Through in-depth assessments of critical, as well as mundane, events in the history of communications and information, these analyses will significantly alter conventional perspectives both on communications and on modern European history. [less ▲]

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See detail"Hybrid Histories": per una collocazione critica della storia dei media
Fickers, Andreas UL

in Cornelissen, Christoph; D'Ottavio, Gabriele (Eds.) Germania e Italia. Sguardi incrociati sulla storiografia (2019)

This article reflects on the history of media history, e.g. its main topics, methodologies and conceptual approaches. It ends on a series of ideas how to develop the field in the age of digital tools and ... [more ▼]

This article reflects on the history of media history, e.g. its main topics, methodologies and conceptual approaches. It ends on a series of ideas how to develop the field in the age of digital tools and technologies. [less ▲]

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See detailDie Folgen des Wiener Kongresses für Westeuropa - eine Einleitung.
Fickers, Andreas UL; Franz, Norbert; Laux, Stephan

in Laux, Stephan; Fickers, Andreas; Franz, Norbert (Eds.) Repression, Reform und Neuordnung im Zeitalter der Revolutionen. Die Folgen des Wiener Kongresses für Westeuropa (2019)

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See detailAudiovisual Data in Digital Humanities
Fickers, Andreas UL; Snickars, Pelle; Williams, Mark

in VIEW Journal of European Television History and Culture (2019), 7(14), 1-4

This issue of VIEW provides a critical survey of new digital humanities (DH) methods and tools directed toward audiovisual (AV) media. DH as a field is still dominated by a focus on textual studies ... [more ▼]

This issue of VIEW provides a critical survey of new digital humanities (DH) methods and tools directed toward audiovisual (AV) media. DH as a field is still dominated by a focus on textual studies (studies of word culture) that are largely “deaf and blind” in their capacity to search, discover, and study AV materials. The mandate to improve these capacities is clear and unquestioned, though the pathways are fecund and numerous. New and emergent tools related to deep learning algorithms are reasonably expected to change this methodological landscape within the digitally accelerated near-future. [less ▲]

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See detail(De)Habituation Histories: How to Re-Sensitize Media Historians
Fickers, Andreas UL; Van den Oever, Annie

in Hall, Nick; Ellis, John (Eds.) Hands-On Media History: A New Methodology in the Humanities and Social Sciences (2019)

In line with our earlier work, we will take the material object – the technological device – and, more specifically, the sensorial and experiential dimensions expressed in media use as a point of ... [more ▼]

In line with our earlier work, we will take the material object – the technological device – and, more specifically, the sensorial and experiential dimensions expressed in media use as a point of departure for our reflections. Why would the sensorial and experiential dimensions of media use be a relevant point of departure for such reflections? And, by extension: why would such reflections help to theoretically frame media newness? The answer, as we will argue, is that the (media) technologies used for communication and information purposes work quite differently on users than, for instance, technologies of transportation. Media technologies stand out amongst the broad range of technologies used by humans, such as trains, aeroplanes and elevators in as far as media technologies typically use representation as a means. As such, they affect users in a very specific way, quite different from trains and aeroplanes. Moreover, media technologies stand out among the media such as language because of their technical make-up, as Kittler has convingingly argued; for this reason, he labeled media technologies, somewhat tautologically as he would admit, “technical media”. In Part 3, we will first discuss the concept of “technical media” to address the question of why and how media technologies require special treatment in both media and technology research in terms of the traces they leave in representation – with considerable implications for the user experience. Next, in Part 4, we will address the question as to why the sensorial effects created by technical media would typically be accompanied by a distinct experiential dimension and why this would help create the famous cyclical effects in the history of media use. In Parts 5 and 6, then, we will discuss the implications for media historiographical research. [less ▲]

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See detailEin Experiment kollektiver Gewissensprüfung. Situativer Opportunismus und kumulative Heroisierung
Fickers, Andreas UL; Brüll, Christoph UL

in Quadflieg, Peter M.; Lejeune, Carlo; Brüll, Christoph (Eds.) Grenzerfahrungen. Eine Geschichte der Deutschsprachigen Gemeinschaft Belgiens. Vol. 4: Staatenwechsel, Identitätskonflikte, Kriegserfahrungen (1919-1945) (2019)

Geschichte wird anhand von Quellen unterschiedlicher Herkunft erzählt und interpretiert. Die Fragen der Historiker entwickeln sich auch auf Grundlage ihrer verinnerlichten familiären Erzählungen über ... [more ▼]

Geschichte wird anhand von Quellen unterschiedlicher Herkunft erzählt und interpretiert. Die Fragen der Historiker entwickeln sich auch auf Grundlage ihrer verinnerlichten familiären Erzählungen über erlebte Geschichte. Kann diese Perspektive und ihre Konfrontation mit der archivalischen Überlieferung neue Sichtweisen auf die Vergangenheit ermöglichen? Wie können Historiker das Konzept des situativen Opportunismus nutzen, um die Entscheidungen der Zeitgenossen zu verstehen? Ein Denkanstoß. [less ▲]

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See detailTechnologies de l'information et de la communication dans la longue durée: trajectoires d'innovation et phénomènes de remédiatisation
Griset, Pascal; Fickers, Andreas UL

in Blandin, Claire; Robinet, Francois; Schafer, Valerie (Eds.) Penser l'histoire des médias (2019)

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See detailRepression, Reform und Neuordnung im Zeitalter der Revolution. Die Folgen des Wiener Kongresses für Westeuropa.
Fickers, Andreas UL; Franz, Norbert; Laux, Stephan

Book published by Peter Lang (2019)

Dieser Band reflektiert die Folgen des Wiener Kongresses für Westeuropa, insbesondere aus der Perspektive der europäischen Großregion Saarland-Lothringen-Luxemburg-Rheinland-Pfalz-Wallonie. Die ... [more ▼]

Dieser Band reflektiert die Folgen des Wiener Kongresses für Westeuropa, insbesondere aus der Perspektive der europäischen Großregion Saarland-Lothringen-Luxemburg-Rheinland-Pfalz-Wallonie. Die territoriale und politische Neuordnung Europas wird aus regionalhistorischer Perspektive untersucht, ohne die transnationalen Dimensionen dieses komplexen Prozesses aus den Augen zu verlieren. [less ▲]

Detailed reference viewed: 72 (2 UL)
See detailKino, Radio und Zeitung als Taktgeber. Information, Unterhaltung und Propaganda im Zeitalter der Massenmedien.
Sproten, Vitus UL; Beck, Philippe; Fickers, Andreas UL

in Lejeune, Carlo; Brüll, Christoph; Quadflieg, Peter M. (Eds.) Grenzerfahrungen. Eine Geschichte der Deutschsprachigen Gemeinschaft Belgiens (Band 4). Staatenwechsel, Identitätskonflikte, Kriegserfahrungen (1919-1945) (2018)

Schon im 19. Jahrhundert übernahm die gedruckte Presse auch in den ländlichen Räumen wichtige Funktionen in der Kommunikation. Zu Beginn des 20. Jahrhunderts wurde das mediale Angebot durch Radio und ... [more ▼]

Schon im 19. Jahrhundert übernahm die gedruckte Presse auch in den ländlichen Räumen wichtige Funktionen in der Kommunikation. Zu Beginn des 20. Jahrhunderts wurde das mediale Angebot durch Radio und Kino ergänzt. Ihr Einfluss auf den Alltag der Menschen war sehr schnell sehr groß. Der Austausch von Informationen richtete sich zunehmend an den Zeithorizonten, den Rollenvorgaben und den Wertigkeiten der Medien aus. Dies gilt auch für Eupen-Malmedy, das nur als Zwischenraum in diesen unruhigen Zeiten verstanden werden kann. Dieses Kapitel gibt Einblicke in die Einflussmöglichkeiten von Presse, Radio und vor allem Kino auf die Mentalität einer Grenzbevölkerung. [less ▲]

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See detailSustainability: problematizing fragility and ephemerality in digital research - Workshop
Schafer, Valerie UL; Fickers, Andreas UL

Presentation (2018, October 26)

404 not found, closed and opaque corpora, websites disappearance after a few years, obsolete tools, problems of maintenance … this workshop wishes to explore the instability of data, of their digital ... [more ▼]

404 not found, closed and opaque corpora, websites disappearance after a few years, obsolete tools, problems of maintenance … this workshop wishes to explore the instability of data, of their digital (digitalized or/and born-digital) heritage, of digital technologies and tools, the numerous transformations of devices, platforms, terms of use and the tensions between this instability and the necessary stability and reproducibility of research. How should researchers deal at the same time with the ephemeral, the flow, the obsolescence and the concern of knowledge production? How is it possible to reconciliate the temporality of research and the short cycles of technologies? This workshop aims at introducing and identifying the challenges of sustainability and durability which are too often underestimated in digital research and rarely presented to students when introducing tools and research methods. This 120 minutes workshop will be organized in three parts as follows: - Identifying the levels, steps, in which sustainability and durability of a digital research are challenged, from the shaping and sharing of corpora to the maintenance of research results and digital productions. This will be based on the participants experiences and on several examples of research projects; - Mapping the issues and existing solutions such as digital research infrastructures, permanent identifiers, licenses, but also obstacles and limits (such as author rights …) that researchers have to face or take into account; - Creating practical guidelines that could be used by scholars and students. This workshop expands a research project conducted by Christine Barats (Céditec, Université Paris- Est Créteil), Andreas Fickers (Head of C2DH, University of Luxembourg), Valérie Schafer (C2DH, University of Luxembourg). [less ▲]

Detailed reference viewed: 120 (9 UL)