References of "Cole, Mark David 50001309"
     in
Bookmark and Share    
Full Text
See detailConclusions
Cole, Mark David UL

in Capello, Maja (Ed.) Transparency of media ownership (IRIS Special 2-2021) (2022)

Detailed reference viewed: 11 (2 UL)
Full Text
See detailInitiatives visant à renforcer la transparence des structures de propriété des médias
Cole, Mark David UL

in Capello, Maja (Ed.) La transparence en matière de propriété des médias (IRIS Special 2-2021) (2022)

Detailed reference viewed: 10 (1 UL)
Full Text
See detailMedia ownership transparency initiatives
Cole, Mark David UL

in Capello, Maja (Ed.) Transparency of media ownership (IRIS Special 2-2021) (2022)

Detailed reference viewed: 10 (2 UL)
Full Text
See detailLes règles de transparence en matière de propriété des médias au regard du droit dérivé de l’UE
Cole, Mark David UL

in Capello, Maja (Ed.) La transparence en matière de propriété des médias (IRIS Special 2-2021) (2022)

Detailed reference viewed: 12 (0 UL)
Full Text
See detailRegeln zur Transparenz von Medieneigentum im Sekundärrecht
Cole, Mark David UL

in Capello, Maja (Ed.) Transparenz von Medieneigentum (2022)

Detailed reference viewed: 10 (1 UL)
Full Text
Peer Reviewed
See detailSecondary law provisions on media ownership transparency
Cole, Mark David UL

in Capello, Maja (Ed.) Transparency of media ownership (IRIS Special 2-2021) (2022)

Detailed reference viewed: 15 (0 UL)
Full Text
Peer Reviewed
See detailRecent Developments and Overview of the Country and Practitioner’s Reports
Cole, Mark David UL

in European Data Protection Law Review (2022), 8(1), 73-77

Detailed reference viewed: 19 (3 UL)
Full Text
See detailHeidelberger Kommentar Medienstaatsvertrag Jugendmedienschutzstaatsvertrag
Cole, Mark David UL; Hartstein, Reinhard; Ring, Wolf-Dieter et al

Book published by C.F. Müller - 90. AL (2022)

Im September 2020 ist es soweit: Der neue Medienstaatsvertrag löst den bisherigen Rundfunkstaatsvertrag ab. Er bedeutet nicht weniger als eine umfassende Neuregulierung der elektronischen Medien. Auch die ... [more ▼]

Im September 2020 ist es soweit: Der neue Medienstaatsvertrag löst den bisherigen Rundfunkstaatsvertrag ab. Er bedeutet nicht weniger als eine umfassende Neuregulierung der elektronischen Medien. Auch die Vorschriften zur Aufsicht erfahren umfangreiche Neuregelungen. Insgesamt lassen sich im Vergleich zum Rundfunkstaatsvertrag erhebliche Änderungen sowohl in der Systematik als auch in vielen Details verzeichnen. Der Medienstaatsvertrag trägt damit technischen Entwicklungen ebenso Rechnung wie der Umsetzung von neuen Vorgaben auf unionaler Ebene. Überarbeitet und geändert wurden Regelungen zum Rundfunkbegriff- und Zulassungsvorschriften sowie die Plattformregulierung. Teilweise völlig neu oder mindestens erheblich geändert sind die Abschnitte zu neuen Medienformen und -plattformarten, zu "Medienintermediären", "Benutzeroberflächen" und "Video-Sharing-Diensten". Unser Standardwerk zum bisherigen Rundfunkstaatsvertrag sowie Jugendmedienschutzstaatsvertrag trägt diesen weitreichenden Änderungen Rechnung und wird zum Heidelberger Kommentar Medienstaatsvertrag Jugendmedienschutz-Staatsvertrag. In gewohnter Qualität und Expertise - Herausgeber und Autoren sind namhafte Experten aus der deutschen Medienlandschaft - wird die gesamte historische Entwicklung des föderal vereinbarten Rundfunk- und Telemedienrechts einschließlich des Jugendmedienschutzrechts und der europäischen Entwicklungen berücksichtigt und es wird eine vollständige Informationsquelle zu verfassungsrechtlichen, einfachgesetzlichen und praktischen Streitfragen geboten. Dabei enthält der Kommentar neben dem Text der Staatsverträge sämtliche relevanten begleitenden Texte wie die amtlichen Begründungen, die Ratifizierungsgesetze sowie Dokumente aus dem Europarecht und von Landesmedienanstalten, Rundfunkanstalten und Selbstkontrollorganisationen. Ausführungen zur Entstehungsgeschichte geben wertvolle Erkenntnisse zu Hintergründen des Medienstaatsvertrags. Übersichtsbeiträge zur relevanten Verfassungsrechtsprechung, zu den einschlägigen Rechtsgrundlagen und zu den europäischen Entwicklungen bilden die Basis für die ausführlichen Einzelkommentierungen zum Medienstaatsvertrag und Jugendmedienschutzstaatsvertrag. Dabei sind durchgängig die europarechtlichen Vorgaben durch die EU-Richtlinie über audiovisuelle Mediendienste (AVMD) berücksichtigt. [less ▲]

Detailed reference viewed: 49 (1 UL)
Full Text
See detailRetransmission of broadcast signals by cable in hotels - An analysis of the EU CabSat-Directive in light of a pending CJEU case
Cole, Mark David UL

E-print/Working paper (2022)

It is well-known that the Court of Justice of the European Union (CJEU) has played a key role in giving the EU acquis in the area of intellectual property law the relevance it has today. Especially the ... [more ▼]

It is well-known that the Court of Justice of the European Union (CJEU) has played a key role in giving the EU acquis in the area of intellectual property law the relevance it has today. Especially the series of judgments clarifying the broad notion of “communication to the public” as laid down in form of an exclusive right in the so-called InfoSoc Directive 2001/29/EC with which the position of authors was significantly reinforced is an extensively debated and commented outcome. Until the recent addition of the DSM Copyright-Directive (EU) 2019/790 to the EU acquis with its inclusion of a press publisher’s right and increased obligations of platforms when they allow users to upload potentially copyrighted material, the InfoSoc Directive of 2001 has always been in the centre of attention. In the shadow of that Directive stands the so-called CabSat Directive 93/83/EEC , originally created in 1993 as supplementary action in order to ensure the realization of an EU-wide single market for television broadcasting which was initiated by the Television without Frontiers-Directive (TwFD) 89/552/EEC . The aim of the CabSat Directive was and remains the goal of ensuring that in the use of satellite distribution of broadcast programmes as well as retransmission by cable, rightholders’ positions are safeguarded and procedures respected that allow for a smooth realization of such use of broadcast signals. This Directive has only rarely been subject of preliminary reference requests by national courts. This makes a currently pending case highly relevant and gives the Court a unique opportunity to complement its case law on communication to the public for the specific aspect of retransmission of broadcasting signals: It has already in the ground-breaking decision of SGAE in 2006 clarified very firmly that the forwarding of broadcast signals – television programmes, notabene – by hotel operators to the individual rooms of a hotel and thereby offering the guests the possibility of individual access to the broadcast programmes constitutes a communication to the public. For such communication an authorization by the author(s) is needed and without such authorization it violates the exclusive right as laid down in Art. 3(1) InfoSoc Directive. While this has been settled concerning authors, the pending case of C-716/20 concerns exactly the same setup – a hotel operator picking up a satellite signal and disseminating it via cable to the hotel rooms – except that this time the questions to the court are asked through the lens of the CabSat Directive and the legal position of broadcasters vis-à-vis the hotel operators as provided for by the specific national law which transposed EU law. This contribution will therefore first explain the notion of ‘cable retransmission’ and in which parts of EU law it is laid down or referred to (II.). It will then give a more detailed look at the relevant provisions of the CabSat Directive and other related secondary law which establishes the framework for questions of cable retransmission and communication to the public (III.). Further, the case law of the CJEU will be analysed in order to identify those judgments that contribute to the clarification of the open question whether a retransmission by cable of a broadcast programme by hotel operators falls under the notion of cable retransmission as presented (IV.). As the actual question has not been answered by the Court in its jurisprudence so far, the main aspects of the pending preliminary proceedings will be explained without going into the details of the national proceedings of the previous instances, before the Portuguese Supremo Tribunal de Justiça (Supreme Court) decided to stay the proceedings and request from the CJEU a clarification of the EU law-related aspects. The criteria as developed will show – when applied to the case at hand – that the hotel operator needs to be qualified as an operator of a cable network conducting a cable retransmission (V.). Finally, in a concluding section the relevance of the outcome of this case will be discussed (VI.). [less ▲]

Detailed reference viewed: 61 (0 UL)
Full Text
Peer Reviewed
See detailEditorial
Cole, Mark David UL

in UFITA - Archiv für Medienrecht und Medienwissenschaft (2022), 86(2021), 209-211

Detailed reference viewed: 18 (2 UL)
Full Text
See detailDer Vorschlag für ein Gesetz über digitale Märkte (DMA): Von Gatekeepern, Fairness und Transparenz im Online-Umfeld
Cole, Mark David UL

in Capello, Maja (Ed.) Die Entschlüsselung des Gesetzespakets zu digitalen Diensten (2021)

Eine hochaktuelle Analyse, wie die europäische Mediengesetzgebung mit den Herausforderungen der Regulierung von Online-Inhalten und denjenigen, die digitale Dienste anbieten, umzugehen gedenkt - in Form ... [more ▼]

Eine hochaktuelle Analyse, wie die europäische Mediengesetzgebung mit den Herausforderungen der Regulierung von Online-Inhalten und denjenigen, die digitale Dienste anbieten, umzugehen gedenkt - in Form des Gesetzespakets zu digitalen Diensten. [less ▲]

Detailed reference viewed: 121 (5 UL)
Full Text
See detailLa proposition de législation sur les marchés numériques (DMA) : à propos des controleurs d’accès, de l’équité et de la transparence dans l’environnement en ligne
Cole, Mark David UL

in Capello, Maja (Ed.) Decrypter la legislation sur les services numeriques (2021)

Une analyse approfondie de la manière dont le droit européen des médias se propose de relever les défis de la régulation des contenus en ligne et des fournisseurs de services numériques par le biais de la ... [more ▼]

Une analyse approfondie de la manière dont le droit européen des médias se propose de relever les défis de la régulation des contenus en ligne et des fournisseurs de services numériques par le biais de la DSA. [less ▲]

Detailed reference viewed: 32 (0 UL)
Full Text
Peer Reviewed
See detailRecent Developments and Overview of the Country and Practitioner’s Reports
Cole, Mark David UL

in European Data Protection Law Review (2021), 7(4), 560-563

Detailed reference viewed: 22 (3 UL)
Full Text
Peer Reviewed
See detailEditorial
Cole, Mark David UL

in UFITA - Archiv für Medienrecht und Medienwissenschaft (2021), 85(2021), 3-5

Detailed reference viewed: 20 (3 UL)
Full Text
See detailThe Proposal for a Digital Markets Act (DMA): On Gatekeepers, Fairness and Transparency in the Online Environment
Cole, Mark David UL

in Capello, Maja (Ed.) Unravelling the Digital Services Act Package (IRIS Special 1-2021) (2021)

state-of-the-art analysis of how European media legislation proposes to deal with the challenges of regulating online content and those who provide digital services – in the shape of the Digital Services ... [more ▼]

state-of-the-art analysis of how European media legislation proposes to deal with the challenges of regulating online content and those who provide digital services – in the shape of the Digital Services Act Package. [less ▲]

Detailed reference viewed: 121 (3 UL)
Full Text
Peer Reviewed
See detailRecent Developments and Overview of the Country and Practitioner’s Reports
Cole, Mark David UL

in European Data Protection Law Review (2021), 7(3), 413-415

Detailed reference viewed: 30 (1 UL)
Full Text
Peer Reviewed
See detailRecent Developments and Overview of the Country and Practitioner’s Reports
Cole, Mark David UL

in European Data Protection Law Review (2021), 7(2021), 217-220

Detailed reference viewed: 23 (1 UL)
Full Text
See detailOverview of the impact of the proposed EU Digital Services Act Package on broadcasting in Europe A legal issue paper concerning the main elements of the Commission proposals for a Digital Services Act (DSA) and a Digital Markets Act (DMA) from a media law perspective
Cole, Mark David UL

Report (2021)

A legal issue paper concerning the main elements of the Commission proposals for a Digital Services Act (DSA) and a Digital Markets Act (DMA) from a media law perspective

Detailed reference viewed: 154 (0 UL)
Full Text
Peer Reviewed
See detailRecent Developments and Overview of the Country and Practitioner’s Reports
Cole, Mark David UL

in European Data Protection Law Review (2021), 7(1), 91-93

Detailed reference viewed: 14 (1 UL)
Full Text
See detailDie Beteiligung privater Rundfunkveranstalter an einer staatlich veranlassten Finanzierung - Eine Untersuchung möglicher Unterstützungsmaßnahmen auf ihre Vereinbarkeit mit dem deutschen Rundfunkverfassungs- und EU-Beihilfenrecht
Cole, Mark David UL

in UFITA - Archiv für Medienrecht und Medienwissenschaft (2021), 84(2),

Die Corona-Pandemie hat wie in einem Brennglas zweierlei für den Mediensektor gezeigt: einerseits die Wichtigkeit der Medien für die Information der Bürger (was an deutlich gestiegenen Nutzungszahlen von ... [more ▼]

Die Corona-Pandemie hat wie in einem Brennglas zweierlei für den Mediensektor gezeigt: einerseits die Wichtigkeit der Medien für die Information der Bürger (was an deutlich gestiegenen Nutzungszahlen von Qualitätsmedien ablesbar ist) und andererseits, bedingt durch die erheblichen wirtschaftlichen Folgen etwa wegen ausbleibender Werbeeinnahmen, die Schwierigkeiten für bestimmte Inhalteanbieter eine nachhaltige finanzielle Stabilität aufzuweisen. Als Konsequenz wurden verschiedene Instrumentarien auf mitgliedstaatlicher und EU-Ebene eingeführt, um die negativen Folgen abzumildern. Solche Formen von Unterstützungsleistungen werden im Beitrag daraufhin untersucht, ob sie grundsätzlich mit rundfunkverfassungsrechtlichen Bedingungen in Deutschland sowie dem einschlägigen EU-Beihilfenrecht vereinbar sind. Der Beitrag basiert auf einem Gutachten, in dem die Autoren lange vor der Pandemie umfassend untersucht haben und zu einem bejahenden Ergebnis kommen, ob private Rundfunkveranstalter an einer staatlich veranlassten Finanzierung teilhaben könnten und wie bei der Einführung eines solchen Instrumentariums, das rundfunkverfassungsrechtlich möglich, aber de lege lata nach aktuellem Medienstaatsvertrag als Regelmaßnahme nicht durchführbar wäre, die Rahmenbedingungen auszugestalten wären. Neben der ausführlichen Anwendung der relevanten Urteile des Bundesverfassungsgerichts auf eine solche Konstellation, enthält der Beitrag aus akutellem Anlass auch eine kurze Darstellung der ersten medienbezogenen Beihilfeentscheidung der Kommission für ein Förderprogramm, das von Dänemark ausdrücklich zur Abwendung von Nachteilen eingeführt wurde, die der dortige Mediensektor als Resultat staatlicher Vorsorgemaßnahme erlitten hat. [less ▲]

Detailed reference viewed: 61 (2 UL)