![]() Allemand, Frederic ![]() Article for general public (2018) The Catalan crisis is far from being solved even if it is no longer in the news. The European Union has been very cautious since the beginning of the crisis: is this attitude justified? Detailed reference viewed: 66 (5 UL)![]() ![]() Allemand, Frederic ![]() in Schiffauer, Peter (Ed.) A Single Model of Governance or Tailored Responses? Historial, Economic and Legal Aspects of European Governance in the Crisis (2018) “What can be added to the happiness of a man who is in health, out of debt, and has a clear conscience?” pondered Adam Smith in the 18th century. When applied to the financial situation of states rather ... [more ▼] “What can be added to the happiness of a man who is in health, out of debt, and has a clear conscience?” pondered Adam Smith in the 18th century. When applied to the financial situation of states rather than to individuals, the observation is just as relevant. David Hume saw restoring public finances as a question of survival for the nation: “Either the nation must destroy public credit, or public credit will destroy the nation.” This view is undoubtedly an exaggeration: it reflects a traditional approach to economics in which debt is merely a liability and not the reflection of assets – such as a welfare system and public infrastructures – passed on to future generations. Such a view underestimates the fact that debt, like taxes, contributes to the funding of public services, and in so doing – as emphasised by US historian James Macdonald – it plays a part in the development of democratic regimes... [less ▲] Detailed reference viewed: 56 (3 UL)![]() ![]() Allemand, Frederic ![]() in European Central Bank (Ed.) Shaping a new legal order for Europe: a tale of crises and opportunities (2017) The financial crisis emphasised the shortcomings of the supervision applied to credit institutions and the weakness of the audit framework for banking supervisors. It led to a major overhaul in the ... [more ▼] The financial crisis emphasised the shortcomings of the supervision applied to credit institutions and the weakness of the audit framework for banking supervisors. It led to a major overhaul in the prudential supervision of credit institutions, at both Member State and EU level. At the same time, the considerable financial support provided by Member States to the banking sector justified a strengthening of SAIs’ powers. Guaranteeing the smooth operation of the banking sector and preventing the emergence of a further crisis would also require better public audit of banking supervisors. In several Member States, SAIs were given new responsibilities to increase their auditing powers over the activities performed by authorities responsible for banking supervision, including NCBs. This led the ECB to clarify the scope of Article 27 of the ESCB Statute and the interaction between the principles of NCB independence and accountability... [less ▲] Detailed reference viewed: 99 (4 UL)![]() Allemand, Frederic ![]() E-print/Working paper (2017) En juillet 2015, le sommet de la zone euro fait part de l'existence de "sérieux doutes" sur le caractère soutenable de la dette grecque. La possibilité d'un reprofilage de la dette est envisagé et sa ... [more ▼] En juillet 2015, le sommet de la zone euro fait part de l'existence de "sérieux doutes" sur le caractère soutenable de la dette grecque. La possibilité d'un reprofilage de la dette est envisagé et sa discussion reportée à la réalisation de la première évaluation des mesures d'ajustement mises en oeuvre par la Grèce. Toute décote nominale est cependant formellement exclue, car contraire au droit de l'Union. Les discussions se sont ouvertes au printemps 2016 sur les modalités d'allègement de la dette publique de la Grèce. Le sujet a été au coeur de la réunion de l'Eurogroupe du 22 mai. Aucun accord n'a été trouvé, mais les discussions continuent. Dans ce contexte, Frédéric Allemand a présenté le 17 mai dernier une communication sur la saisine des opérations de restructuration par le droit de l'Union lors du séminaire de recherche pluridisciplinaire "Les administrations publiques à l'épreuve de leur dette" organisé par Jean-François Boudet (Université Paris II) et Caroline Lequesne-Roth (Université de Nice). L'auteur conclut à la compétence de l'Union pour encadrer la restructuration des dettes publiques des États membres. [less ▲] Detailed reference viewed: 166 (2 UL)![]() ![]() Allemand, Frederic ![]() in Auby, Jean-Bernard; Idoux, Pascale (Eds.) Le Gouvernement économique européen (2017) Placé au centre des préoccupations à la faveur des crises qui ont révélé ses insuffisances, le gouvernement économique européen demeure, en dépit des avancées récentes, un terrain évolutif encore ... [more ▼] Placé au centre des préoccupations à la faveur des crises qui ont révélé ses insuffisances, le gouvernement économique européen demeure, en dépit des avancées récentes, un terrain évolutif encore largement en friche, propice à un travail interdisciplinaire de réflexion sur l’existant et d’invention de futurs développements, auquel la communauté des juristes doit prendre part et qu’elle doit s’efforcer d’enrichir par sa diversité. À cet égard, le présent ouvrage, loin de prétendre épuiser le sujet, se présente à la fois comme une ébauche et une invitation. Sa première partie s’interroge sur le principe même d’un gouvernement économique européen, afin de tenter d’apporter quelques réponses à la question de savoir ce qui fait en éprouver la nécessité dans un contexte juridique et politique qui repose fondamentalement sur une confiance dans le marché. La deuxième partie s’efforce de cerner ce qu’est le gouvernement économique européen, dans son état actuel, tel qu’il résulte notamment des inflexions et ajouts divers que la crise a conduit à lui apporter, sous l’angle des institutions, des principes et des méthodes de pilotage public de l’économie. Enfin, la troisième partie propose des hypothèses sur les perspectives d’évolution envisageables à ces trois égards. [less ▲] Detailed reference viewed: 79 (2 UL)![]() ![]() Allemand, Frederic ![]() in Daniele, Luigi; Simone, Pierluigi; Cisotta, Roberto (Eds.) Democracy in the EMU in the Aftermath of the Crisis (2017) This chapter aims to analyse the recent shift in the allocation of powers within the EMU institutional framework. In the words of Angela Merkel, a new Union method is emerging from the Lisbon Treaty. The ... [more ▼] This chapter aims to analyse the recent shift in the allocation of powers within the EMU institutional framework. In the words of Angela Merkel, a new Union method is emerging from the Lisbon Treaty. The management of the subprime crisis and sovereign debt crisis gave rise to practical institutional arrangements and the adoption of new secondary law whereby the European Council, as well as the Euro Summit were conferred on new political responsibilities. However, as we argue, this development in intergovernmental cooperation takes place with proper regard for the institutional balance and the complex system for the balancing of powers within the EMU. Following all the crises and reforms, EMU governance is neither more supranational nor more intergovernmental. It is both at once. To our way of thinking, to try to set the two approaches against each other would be a sterile exercise. EMU governance—and, in a broader sense, EU governance—is intergovernmental and supranational. It cannot be otherwise, so long as the EU bears the imprint of a twofold requirement: to achieve unity while respecting diversity. [less ▲] Detailed reference viewed: 121 (2 UL)![]() Allemand, Frederic ![]() Book published by Gualino - 1ère édition (2016) La gouvernance de la zone euro est en crise depuis 2010. Le modèle issu du traité de Maastricht de 1992 n'est plus tenable. Dans un espace économique et financier intégré, les politiques économiques des ... [more ▼] La gouvernance de la zone euro est en crise depuis 2010. Le modèle issu du traité de Maastricht de 1992 n'est plus tenable. Dans un espace économique et financier intégré, les politiques économiques des États constituent un sujet d'intérêt commun. Le partage d'une monnaie unique au sein de la zone euro accentue le degré d'interdépendance : les difficultés financières d'un État concernent l'intégralité des membres de la zone euro. La politique monétaire unique conduite par la BCE est intimement liée aux développements dans les domaines économiques. Au-delà de la stabilité des prix, elle doit contribuer à la stabilité financière de la zone euro. De nombreuses réformes ont été prises lors des cinq dernières années. Le Six-Pack, le Two-Pack, le Pacte pour l'euro plus, le Fiscal Compact ont accru la surveillance de la coordination des politiques économiques des États. Une assistance financière d'une capacité de 700 milliards d'euros a été établie pour la zone. L'Union bancaire permet de casser le cercle vicieux entre la dette publique et la dette privée. L'Union monétaire déploie des mesures inédites pour stabiliser les marchés financiers et lutter contre la menace de déflation. Ces évolutions sont-elles adaptées aux enjeux d'une véritable union économique et monétaire ? Fruit de la collaboration de trois auteurs aux expertises et expériences complémentaires, cet ouvrage s'adresse à tous les lecteurs soucieux de comprendre la nouvelle gouvernance économique de la zone euro, suspendue entre unité et diversité, entre espoir et perplexité. [less ▲] Detailed reference viewed: 106 (6 UL)![]() Allemand, Frederic ![]() in Revue de l'OFCE: Observations et Diagnostics Economiques (2014), (134), 111-126 The Treaty of Lisbon is often referred to as “the treaty of the parliaments”. But the Economic and Monetary Union reforms implemented in response to the financial and sovereign debt crises have further ... [more ▼] The Treaty of Lisbon is often referred to as “the treaty of the parliaments”. But the Economic and Monetary Union reforms implemented in response to the financial and sovereign debt crises have further diminished the role of the European and national parliaments in the legislative process. In return, however, the parliaments have been given greater powers in the area of accountability. Strengthening the democratic principle within EMU requires a greater degree of involvement by the parliaments. This means avoiding the use of intergovernmental agreements, organising a “euro area. committee within the European Parliament and holding an annual socio-economic convention to establish the broad guidelines of EMU policies. [less ▲] Detailed reference viewed: 73 (2 UL)![]() Allemand, Frederic ![]() Book published by Ellipses Marketing (2011) L'Union européenne est l'objet de multiples idées reçues, préjugés et autres clichés. Ceux-ci émanent aussi bien des eurosceptiques, qui cherchent à discréditer le projet européen, que des fédéralistes ... [more ▼] L'Union européenne est l'objet de multiples idées reçues, préjugés et autres clichés. Ceux-ci émanent aussi bien des eurosceptiques, qui cherchent à discréditer le projet européen, que des fédéralistes, déçus par le manque d'ambition de l'Europe actuelle. Toutes ces caricatures dessinent une Europe imaginaire. Dans cet essai clair, didactique, actualisé, et spécialement destiné aux candidats des concours de la fonction publique, les auteurs, spécialistes des affaires européennes, s'attachent à faire mieux connaître l'Union européenne, qui est une structure éminemment complexe. Confrontant à la réalité des faits le "prêt-à-penser-l'Europe" qui ressort des 50 idées les plus communément reçues, ils ménagent une place aux différents courants de pensée, avec l'ambition de donner le goût de cette "idée neuve", l'Europe. [less ▲] Detailed reference viewed: 46 (1 UL) |
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