Last 7 days
Bookmark and Share    
See detailÉcriture du genre, genre de l'écriture
Barthelmebs-Raguin, Hélène UL

Book published by Peter Lang (in press)

Detailed reference viewed: 10 (0 UL)
Full Text
Peer Reviewed
See detailMobilising knowledge at the science-policy interface: ‘Humanity on the Move’
Hesse, Markus UL

in Grubbauer, Monika; Shaw, Kate (Eds.) Across Theory and Practice: Thinking through Urban Research (in press)

In this chapter, I discuss the interplay of urban theory and practice in the context of the science-policy interface: a space of mutual engagement of research and related practices in the urban arena. My ... [more ▼]

In this chapter, I discuss the interplay of urban theory and practice in the context of the science-policy interface: a space of mutual engagement of research and related practices in the urban arena. My case study analyses the work of the German Advisory Council on Global Change (Wissenschaftlicher Beirat der Bundesregierung Globale Umweltveränderungen, WBGU), most notably its 2016 report on global urbanisation (WBGU 2016). By presenting the big narrative of the planet becoming entirely urbanised, there is a certain positivism and essentialism underlying this report that fails to acknowledge political conflict and what went wrong in the past. This contradicts the lofty political ambitions of the advisory council. I conclude that the WGBU’s policy advice and consultation is limited because it does not consider the murky and messy nature of politics and, thus, does not provide sufficient orientation for practice. This case study therefore illustrates the difficulties and problems when research and practice interact. [less ▲]

Detailed reference viewed: 25 (0 UL)
Full Text
Peer Reviewed
See detailConclusion à Criminelles
Barthelmebs-Raguin, Hélène UL; Freyheit, Matthieu

in Barthelmebs-Raguin, Hélène; Freyheit, Matthieu (Eds.) Criminelles. Pourquoi les femmes tuent (in press)

Detailed reference viewed: 8 (0 UL)
See detailCriminelles. Pourquoi les femmes tuent
Barthelmebs-Raguin, Hélène UL; Freyheit, Matthieu

Book published by Presses universitaires de Rennes (in press)

Detailed reference viewed: 12 (0 UL)
Full Text
Peer Reviewed
See detailDire et faire percevoir la violence. Réflexions sur les écritures de Calixthe Beyala et Ananda Devi
Barthelmebs-Raguin, Hélène UL

in Barthelmebs-Raguin, Hélène; Freyheit, Matthieu (Eds.) Criminelles. Pourquoi les femmes tuent (in press)

Detailed reference viewed: 9 (0 UL)
Full Text
Peer Reviewed
See detailEn mots et en images : le corps à l’œuvre chez Annie Ernaux
Barthelmebs-Raguin, Hélène UL

in Sens Public (in press)

Detailed reference viewed: 10 (0 UL)
Full Text
Peer Reviewed
See detailIntroduction à Criminelles
Barthelmebs-Raguin, Hélène UL; Freyheit, Matthieu

in Barthelmebs-Raguin, Hélène; Freyheit (Eds.) Criminelles. Pourquoi les femmes tuent (in press)

Detailed reference viewed: 13 (0 UL)
Full Text
See detailArbeitslosigkeit für Lehrabgänger problematisch
Sacchi, Stefan; Shi, Lulu P.; Imdorf, Christian et al

in Die Volkswirtschaft (in press)

Detailed reference viewed: 6 (1 UL)
Full Text
Peer Reviewed
See detailÉcrire l’intime. Relation à l’écriture dans l’œuvre de Michèle Mailhot
Barthelmebs-Raguin, Hélène UL

in Verthuy, Maïr; Blais, Marie-Claire; Camet, Sylvie (Eds.) Collectif sur Michèle Mailhot (in press)

Detailed reference viewed: 22 (0 UL)
Full Text
Peer Reviewed
See detailConstruction d’identités fédératrices en contexte multiculturel. Le cas du Livre de Dede Korkut
Barthelmebs-Raguin, Hélène UL

in Multiculturalisme, interculturalité, identité complexe : l’exemple du caucase (in press)

Detailed reference viewed: 11 (0 UL)
Full Text
Peer Reviewed
See detail“D’après une histoire vraie”
Barthelmebs-Raguin, Hélène UL

in Ferry, Ariane; Provini, Sandra (Eds.) Figures et personnages de criminelles, des histoires tragiques au roman policier (in press)

Detailed reference viewed: 13 (0 UL)
Full Text
Peer Reviewed
See detailSchulische Inklusion in Deutschland, Luxemburg und der Schweiz: Aktuelle Bedingungen und Herausforderungen
Powell, Justin J W UL; Hadjar, Andreas UL

in Rathmann, Katharina; Hurrelmann, Klaus (Eds.) Leistung und Wohlbefinden in der Schule: Herausforderung Inklusion (in press)

Die hohe und gestiegene Bedeutung Inklusiver Bildung – für Individuen und Gesellschaften gleichermaßen – wird global, national, regional und lokal von verschiedensten Akteurinnen und Akteuren ... [more ▼]

Die hohe und gestiegene Bedeutung Inklusiver Bildung – für Individuen und Gesellschaften gleichermaßen – wird global, national, regional und lokal von verschiedensten Akteurinnen und Akteuren hervorgehoben sowie zunehmend auch wissenschaftlich multidisziplinär diskutiert. Inklusive schulische Bildung wird hinsichtlich der Merkmale des Zugangs und der Anwesenheit, der Beteiligung am Unterricht sowie der Teilhabe in Schulaktivitäten sowie in Bezug auf die Lernleistung, respektive deren Zertifizierung, bewertet. Aber auch Aspekte wie Wohlbefinden, Gleichstellung und soziale Integration werden zunehmend thematisiert. Der globale Diskurs um Inklusive Bildung als Menschenrecht geht über die Schulbildung hinaus und betrachtet auch die Hochschulbildung sowie lebenslanges Lernen. Inter- wie intranational werden vergleichende Analysen und Länderberichte immer wichtiger, um den Stand der schulischen Inklusion, der individuellen Verwirklichungschancen sowie der gesellschaftlichen Teilhabe von benachteiligten und behinderten Menschen zu messen. Innerhalb der räumlichen Vielfalt der inklusiven Bildung und sonderpädagogischer Fördersysteme finden sich vielfältige Barrieren, aber auch Katalysatoren inklusiver Bildungsreformen. Die Institutionalisierung sonderpädagogischer Fördersysteme in den deutschsprachigen Ländern, insbesondere über die zweite Hälfte des 20. Jahrhunderts, als isolierten eigenständigen und differenzierten Teil des Bildungssystems, stellt heutige Ziele inklusiver Bildungsreformen vor große Herausforderungen. In den drei hier untersuchten Ländern stellt Deutschland das differenzierteste und auch am stärksten segregierte System dar, dann folgt die Schweiz mit einem eher separativen Modell innerschulischer Differenzierung und schließlich Luxemburg als im Vergleich kleinstes Land, das aufgrund der spät begonnenen Etablierung von Sondereinrichtungen und seiner Kleinteiligkeit und seiner relativ hohen Schuldichte vergleichsweise günstige Ausgangsbedingungen für schulische Integration darstellt, allerdings – wie die beiden anderen Länder auch – durch die Mehrgliedrigkeit des Schulsystems und räumliche Segregation durch teilweise homogenisierte Lernumwelten gekennzeichnet ist. [less ▲]

Detailed reference viewed: 106 (6 UL)
Full Text
Peer Reviewed
See detailPrecise estimates of gaming-related harm should guide regulation of gaming
Starcevic, Vladan; Billieux, Joël UL

in Journal of Behavioral Addictions (in press)

Regulation of gaming is largely based on the perception of gaming-related harm. This perception varies from one country to another and does not necessarily correspond to the real gaming-related harm. It ... [more ▼]

Regulation of gaming is largely based on the perception of gaming-related harm. This perception varies from one country to another and does not necessarily correspond to the real gaming-related harm. It is argued that there is a crucial need to define and assess domains of this harm in order to introduce policies that regulate gaming. Such policies would ideally be targeted at individuals at risk for problematic gaming and would be based more on educational efforts than on restrictive measures. The role of gaming industry in the regulation of gaming would depend on the more precise estimates of gaming-related harm. [less ▲]

Detailed reference viewed: 4 (1 UL)
Full Text
Peer Reviewed
See detailInforming a social practice theory framework with social-psychological factors for analyzing routinized energy consumption: A multivariate analysis of three practices
Hess, Ann-Kathrin; Samuel, Robin UL; Burger, Paul

in Energy Research & Social Science (in press)

A key factor contributing to the non-realization of energy efficiency potentials is the routinized way in which many energy consumption behaviors (ECBs) are performed. To analyze routinized ECBs, we draw ... [more ▼]

A key factor contributing to the non-realization of energy efficiency potentials is the routinized way in which many energy consumption behaviors (ECBs) are performed. To analyze routinized ECBs, we draw on social practice theory and psychological concepts and suggest a framework that considers individual, social, and material factors. Based on our proposed framework and employing multivariate regression analysis, we gain new insights into associated factors of routinized ECBs—particularly for washing and drying clothes and showering. Analyzing data from a survey conducted among Swiss households in 2016 (n=5015), we find that individual values, practice-specific wants, and materials explain variations in routinized ECB performance. Furthermore, socio-demographic predictors shed light on cultural and status differences associated with routinized ECBs. This paper contributes to understanding associated factors of routinized ECBs by bridging practice theory and psychology-based factors. [less ▲]

Detailed reference viewed: 9 (0 UL)
Full Text
Peer Reviewed
See detailFemmes fatales
Barthelmebs-Raguin, Hélène UL

in Dictionnaire raisonné de la peur (in press)

Detailed reference viewed: 9 (0 UL)
Full Text
See detailDatenbank für Zweisprachige Historische Luxemburgische Bekanntmachungen
Gilles, Peter UL; Ziegler, Evelyn

in Wallmeier, Nadine; Tophinke, Doris (Eds.) Historische Stadtsprachenforschung (in press)

Detailed reference viewed: 19 (0 UL)
Full Text
Peer Reviewed
See detailLinguistic Landscape-Forschung in sprachhistorischer Perspektive: öffentliche Bekanntmachungen in der Stadt Luxemburg im langen 19. Jahrhundert
Gilles, Peter UL; Ziegler, Evelyn

in Zeitschrift für Germanistische Linguistik (in press)

Detailed reference viewed: 27 (3 UL)
Full Text
Peer Reviewed
See detailLes contours des identités chez Anne-Lise Grobéty : pour un dépassement des frontières
Barthelmebs-Raguin, Hélène UL

in Bel, Jacqueline; Kuhnle, Till R (Eds.) Territoires et/ou frontières (in press)

Detailed reference viewed: 13 (0 UL)
Full Text
Peer Reviewed
See detailLuxembourgish
Gilles, Peter UL

in Maitz, Péter; Boas, Hans C.; Deumert, Ana (Eds.) et al Varieties of German Worldwide (in press)

Detailed reference viewed: 73 (9 UL)