Results 1-10 of 10.
((uid:50002705))

Bookmark and Share    
See detailEvaluation of cognitive ability in heterogeneous student populations: Development of the Test of Cognitive Potential
Muller, Claire UL

Doctoral thesis (2016)

Evaluation of cognitive potential of individuals with diverse backgrounds often presents a challenge. Individuals’ imperfect mastery of the language of instruction in particular presents a major threat to ... [more ▼]

Evaluation of cognitive potential of individuals with diverse backgrounds often presents a challenge. Individuals’ imperfect mastery of the language of instruction in particular presents a major threat to validity of results and prohibits comparison to performance with better language skills. Eliminating language from test instruction may be a solution to this problem. The present thesis presents the development and validation of the innovative Test of Cognitive Potential (TCP), a language-free, tablet-based group-assessment tool designed to measure fluid intelligence within children in grade 4 (regular age between 9 and 10). Using dynamic visual instruction videos, task requirements are presented visually, without adding any verbal clarification. In order to sample a wide array of cognitive processes on different contents (domain-general, quantitative and semantic-syntactic reasoning as well as visual processing), the TCP includes a variety of subtests. Using confirmatory factor analysis, the overall structure of the test is evaluated within student samples from Luxembourg, Germany and Brazil. In a 2x2 design, measurement invariance of a latent TCP g-factor is further shown to largely hold across combinations of verbal vs. visual dynamic instruction and tablet-based vs. paper & pencil assessment. For the target TCP version (tablet and dynamic visual instruction), only one subtest is found to present increased residual variance and thus needs revision. Overall, a strong association of the TCP with criterion measures (educational achievement and a well-established test of cognitive ability) is found across samples. Measurement of a latent TCP factor could further be shown to be invariant across students with differential opportunity to learn. No strong evidence of biased measurement is found for students with different language backgrounds and socio-economic status. The Test of Cognitive Potential proofs to be a valid and reliable tool for the measurement of general cognitive ability. It will be particularly useful for the evaluation of children with limited understanding of the local language. Avoiding language bias, the TCP may contribute to the reduction of inequalities in educational opportunities that are produced by structural characteristics of many school systems. [less ▲]

Detailed reference viewed: 94 (20 UL)
Full Text
See detailUnterschiede zwischen Schulformen
Keller, Ulrich UL; Villanyi, Denise UL; Fischbach, Antoine UL et al

in Martin, Romain; Ugen, Sonja; Fischbach, Antoine (Eds.) Épreuves Standardisées: Bildungsmonitoring für Luxemburg. Nationaler Bericht 2011 bis 2013 (2015)

Detailed reference viewed: 58 (9 UL)
Full Text
See detailKompetenzunterschiede aufgrund des Schülerhintergrundes
Muller, Claire UL; Reichert, Monique UL; Gamo, Sylvie UL et al

in Martin, Romain; Ugen, Sonja; Fischbach, Antoine (Eds.) Épreuves Standardisées: Bildungsmonitoring für Luxemburg. Nationaler Bericht 2011 bis 2013 (2015)

Kapitel 3 befasst sich mit dem Einfluss von Merkmalen des Schülerhintergrundes auf die in den ÉpStan gemessenen Kompetenzen. Diskrepanzen in den erfassten Kompetenzbereichen werden dabei im Hinblick auf ... [more ▼]

Kapitel 3 befasst sich mit dem Einfluss von Merkmalen des Schülerhintergrundes auf die in den ÉpStan gemessenen Kompetenzen. Diskrepanzen in den erfassten Kompetenzbereichen werden dabei im Hinblick auf folgende vier Hintergrundvariablen untersucht: sozioökonomischer Status, Migrationshintergrund, Sprachhintergrund, sowie das Geschlecht der Schülerinnen und Schüler. Bestehende Unterschiede werden vergleichend für die Jahre 2011, 2012 und 2013 aufgeführt (Zyklus 3.1 und Ve/9e). Das einflussreichste Merkmal ist dabei der sozioökonomische Status, gefolgt von der zuhause gesprochenen Sprache. Der Migrationshintergrund wirkt sich in geringerem Maße bis gar nicht auf die Kompetenzen aus. Der Einfluss des Geschlechtes zeigt sich konform mit einer großen Anzahl von Befunden aus der Forschung: Mädchen erzielen im Durchschnitt bessere Ergebnisse in den Sprachen, während Jungen in Mathematik besser abschneiden. [less ▲]

Detailed reference viewed: 74 (11 UL)
See detailIstzustand und Ausbau der Épreuves Standardisées (ÉpStan)
Fischbach, Antoine UL; Ugen, Sonja UL; Muller, Claire UL et al

Presentation (2014, January)

Detailed reference viewed: 45 (11 UL)
Full Text
See detailFamiliennamen zwischen Maas und Rhein
Gilles, Peter UL; Kollmann, Cristian; Muller, Claire UL

Book published by Peter Lang (2014)

Die Familiennamen im Gebiet zwischen den Flüssen Maas und Rhein stellen infolge der komplexen politisch-historischen Grenzziehungen und durch ihre Lage in der Kontaktzone zwischen Germania und Romania ... [more ▼]

Die Familiennamen im Gebiet zwischen den Flüssen Maas und Rhein stellen infolge der komplexen politisch-historischen Grenzziehungen und durch ihre Lage in der Kontaktzone zwischen Germania und Romania eine besonders vielfältige Quelle für die Namenforschung dar. Der Band umfasst komparative und systematische Beiträge zu den Familiennamenlandschaften in den Grenzregionen von Luxemburg, Belgien, Deutschland und Frankreich, die aus sprachhistorischen, kontaktlinguistischen und kartographischen Perspektiven beleuchtet werden. Diese Artikelsammlung richtet sich damit sowohl an Sprachhistoriker wie auch an Kulturhistoriker. [less ▲]

Detailed reference viewed: 195 (18 UL)
Full Text
See detailKompetenzerwerb in Bezug auf das sozioökonomische und kulturelle Umfeld
Reichert, Monique UL; Muller, Claire UL; Wrobel, Gina UL et al

in SCRIPT; EMACS (Eds.) PISA 2012. Nationaler Bericht Luxemburg (2013)

Detailed reference viewed: 55 (9 UL)
Full Text
See detailLuxemburger Schülerinnen und Schüler im internationalen Vergleich
Böhm, Bettina; Fischbach, Antoine UL; Ugen, Sonja UL et al

in SCRIPT; EMACS (Eds.) PISA 2012. Nationaler Bericht Luxemburg (2013)

Detailed reference viewed: 66 (12 UL)
Full Text
See detailBefunde zum Migrationshintergrund und zum sozio-ökonomischen Familienhintergrund
Muller, Claire UL; Reichert, Monique UL; Ugen, Sonja UL et al

in Martin, Romain; Brunner, Martin (Eds.) Épreuves Standardisées. Nationaler Bericht 2011-2012 (2012)

Detailed reference viewed: 23 (5 UL)
Full Text
See detailSchlussfolgerungen
Martin, Romain UL; Ugen, Sonja UL; Fischbach, Antoine UL et al

in Martin, Romain; Brunner, Martin (Eds.) Épreuves Standardisées. Nationaler Bericht 2011‐2012 (2012)

Detailed reference viewed: 18 (5 UL)
Full Text
See detailUnterschiede zwischen Schulformen
Keller, Ulrich UL; Lorphelin, Dalia UL; Muller, Claire UL et al

in Martin, Romain; Brunner, Martin (Eds.) Épreuves Standardisées. Nationaler Bericht 2011‐2012 (2012)

Detailed reference viewed: 31 (6 UL)