Reference : Die Ordnung der Familie als Präventionsressource. Informelle Entwicklungsdiagnostik i...
Scientific journals : Article
Social & behavioral sciences, psychology : Sociology & social sciences
http://hdl.handle.net/10993/9972
Die Ordnung der Familie als Präventionsressource. Informelle Entwicklungsdiagnostik in Vorsorge- und Schuleingangsuntersuchungen am Beispiel kindlicher Fernsehnutzung.
German
[en] The Order of Family as a Preventive Resource. Informal Developmental diagnostic in pediatric and school entry check-ups using the example of exploring children´s television viewing
Bollig, Sabine mailto [University of Luxembourg > Faculty of Language and Literature, Humanities, Arts and Education (FLSHASE) > Integrative Research Unit: Social and Individual Development (INSIDE) >]
Tervooren, Anja [University Duisburg-Essen, Germany]
2009
Zeitschrift für Soziologie der Erziehung und Sozialisation = Journal for Sociology of Education and Socialization
Juventa
29
2
157-174
Yes (verified by ORBilu)
1436-1957
0720-4361
[de] Präventionspraktiken ; Kindervorsorgeuntersuchungen ; Schuleingangsuntersuchungen ; Praxistheorien ; Ethnographie
[en] Preventive Practices ; Ethnography ; Pediatric Check-ups ; School-entry Check-ups ; Doing Generation
[en] The paper emphasizes the importance of informal diagnostic procedures in routine paediatric and medical school entry check-ups (Kindervorsorge- und Einschulungsuntersuchungen) from the perspective of cultural analysis. Analysing the ethnographic data we demonstrate how diagnostic knowledge is built up in the course of interaction between paediatrician, parent, and child and which effects appear. The empirical analysis focuses on the paediatrician’s investigation into the child habits of watching television. This informal element of the physician’s diagnosis is specifically suitable to show how the paediatrician assesses the family’s lifestyle and its educational potential and how he uses this information to diagnose the need for prevention. We will argue that the interactive transformation of the focus of medical observation and treatment from “children” to “parents and children” – that means to the relationship between generations –, points out the dependency on the context and institutional logic in constructing diagnostic knowledge regarding developmental processes of children. It is shown as well in which way societal expectations on the generational relations in families are shaped in these preventive examinations of development.
[de] Der Beitrag fokussiert aus kulturanalytischer Perspektive die Bedeutung informeller entwicklungsdiagnostischer Verfahren in Kindervorsorge- und Schuleingangsuntersuchungen. An ethnographischem Datenmaterial wird aufgezeigt, wie in der Arzt-Eltern-Kind-Interaktion entwicklungsdiagnostisches Wissen konstruiert wird und welche Effekte für die Profilierung der Früherkennungsaufgabe der Untersuchungen damit verbunden sind. Dazu wird die ärztliche Erhebung der Fernsehnutzung der Kinder in den Mittelpunkt gestellt, denn dieses Element ärztlicher Diagnostik eignet sich besonders gut, um familiale Lebensweisen in den kindermedizinischen Untersuchungen zu repräsentieren, die Erziehungsqualität von Familien zu thematisieren und in spezifischer Weise in die Früherkennungsfunktion der Untersuchungen einzubinden. An der analysierten interaktiven Transformation des Beobachtungs- und auch Bearbeitungsgegenstandes von ‚Kindern‘ zu ‚Kindern und Eltern‘ – und damit zum Generationenverhältnis – wird die Kontextgebundenheit und institutionelle Logik der Hervorbringung entwicklungsdiagnostischen Wissens herausgearbeitet. Daran wird gleichzeitig auch deutlich, wie in frühdiagnostischen Untersuchungen kindlicher Entwicklung gesellschaftliche Erwartungen an das Generationenverhältnis in Familien formiert werden.
http://hdl.handle.net/10993/9972

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