Reference : Der Einfluss von Expertise auf den Prozess der schulischen Leistungsbeurteilung
Scientific journals : Article
Social & behavioral sciences, psychology : Multidisciplinary, general & others
http://hdl.handle.net/10993/8200
Der Einfluss von Expertise auf den Prozess der schulischen Leistungsbeurteilung
German
[en] The influence of expertise on the process of judging academic achievements
Krolak-Schwerdt, Sabine mailto [University of Luxembourg > Faculty of Language and Literature, Humanities, Arts and Education (FLSHASE) > Languages, Culture, Media and Identities (LCMI) >]
Rummer, Ralf [> >]
2005
Zeitschrift für Entwicklungspsychologie und Padagogische Psychologie
37
205 - 213
Yes
National
0049-8637
[de] Verarbeitungsziele ; pädagogische Expertise ; Leistungsbeurteilung
[en] processing goals ; teaching expertise ; achievement judgments
[de] In zwei Experimenten wurde geprüft, ob unterschiedliche Ziele bei der Verarbeitung von Schülermerkmalen das
Gedächtnis für diese Merkmale und die pädagogische Leistungsbeurteilung beeinflussen. In Experiment 1 erhielten Lehrer (Experten)
Fallbeschreibungen von Schülern unter der Instruktion, sich entweder einen Eindruck über die Persönlichkeit des Schülers zu bilden
oder die weitere Entwicklung des Schülers zu prognostizieren. Anschließend waren die Beschreibungen so genau wie möglich zu
reproduzieren und das Leistungsvermögen des beschriebenen Schülers zu beurteilen. Experiment 2 war eine Replikation mit Studierenden
der Naturwissenschaften (Laien) als Probanden. Unter der Zielsetzung, zukünftige Schülerleistungen zu prognostizieren,
wählten Experten die aufmerksamkeitsintensive Strategie der Merkmalsintegration; unter dem Eindrucksbildungsziel aktivierten sie
lediglich prototypische Kategorien. Bei Laien unterschieden sich die Verarbeitungsstrategien hingegen nicht in Abhängigkeit von der
Zielvorgabe.
[en] Two experiments investigated the effects of information processing goals on the recall of information about pupils and on
achievement judgments. In Experiment 1 teachers (experts) were presented with case reports about pupils. The reports were either
read under the instruction (a) to form an impression of the personality of the described pupils or (b) to predict their future development.
Afterwards subjects had to recall the case reports and to rate the academic achievement of the described pupils. Experiment 2
was a replication with university freshmen (laymen) as subjects. Depending on their processing goal, experts switched their processing
of pupil information from top-down strategies involving the activation of prototypical categories about pupil personalities to
bottom-up processing which consists of integrating the features of the individual case. Thus, processing goals appear as moderators in
teachers’ judgments.
http://hdl.handle.net/10993/8200
10.1026/0049-8637.37.4.205

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