Reference : Gesundheit und Wohlbefinden von Kindern und Jugendlichen - Bericht zur HBSC-Befragung...
Books : Book published as author, translator, etc.
Social & behavioral sciences, psychology : Sociology & social sciences
Human health sciences : Public health, health care sciences & services
http://hdl.handle.net/10993/38226
Gesundheit und Wohlbefinden von Kindern und Jugendlichen - Bericht zur HBSC-Befragung luxemburgischer Schülerinnen und Schüler 2014
German
Heinz, Andreas mailto [University of Luxembourg > Faculty of Language and Literature, Humanities, Arts and Education (FLSHASE) > Integrative Research Unit: Social and Individual Development (INSIDE) >]
van Duin, Claire mailto [University of Luxembourg > Faculty of Language and Literature, Humanities, Arts and Education (FLSHASE) > Integrative Research Unit: Social and Individual Development (INSIDE) >]
Catunda, Carolina mailto [University of Luxembourg > Faculty of Language and Literature, Humanities, Arts and Education (FLSHASE) > Integrative Research Unit: Social and Individual Development (INSIDE) >]
Kern, Matthias Robert mailto [University of Luxembourg > Faculty of Language and Literature, Humanities, Arts and Education (FLSHASE) > Integrative Research Unit: Social and Individual Development (INSIDE) >]
Residori, Caroline mailto [University of Luxembourg > Faculty of Language and Literature, Humanities, Arts and Education (FLSHASE) > Integrative Research Unit: Social and Individual Development (INSIDE) >]
Willems, Helmut mailto [University of Luxembourg > Faculty of Language and Literature, Humanities, Arts and Education (FLSHASE) > Integrative Research Unit: Social and Individual Development (INSIDE) >]
Dec-2018
University of Luxembourg
132
978-99959-937-7-1
Esch-sur-Alzette
Luxembourg
[de] Im vorliegenden Bericht werden zentrale Ergebnisse der luxemburgischen Jugendgesundheitsbefragung Health Behaviour in School-aged Children (HBSC) vorgestellt, die im Jahre 2014 durchgeführt wurde. HBSC ist eine Befragung, die alle vier Jahre in Schulklassen in Europa, Asien und in Kanada durchgeführt wird. In Luxemburg wurden Schüler an Primar- und Sekundarschulen befragt, die nach dem luxemburgischen Curriculum unterrichten. Der Bericht beruht auf den Daten von 7 233 Schülerinnen und Schülern im Alter von 11 bis 18 Jahren.
Thematisch ist die Befragung sehr breit angelegt, sie enthält unter anderen Fragen zur subjektiven Einschätzung des eigenen Gesundheitszustands, zur Ernährung, zur körperlichen Aktivität, zu sozialen Beziehungen innerhalb und außerhalb der Schule, zum Gebrauch von Rauschmitteln und zur Sexualität. In diesem Bericht werden diese Themen vor allem anhand von sozio-demografischen Merkmalen untersucht.
Hinsichtlich des Geschlechts zeigen sich keine klare Tendenzen, vielmehr weisen bei manchen Themen die Jungen schlechtere Resultate auf, bei anderen die Mädchen. Jungen gebrauchen häufiger Suchtmittel (Alkohol, Tabak und Cannabis), sie schauen mehr Fernsehen und sie haben häufiger Übergewicht. Mädchen sind körperlich weniger aktiv, sie frühstücken seltener, sie haben mehr Gesundheitsbeschwerden und ihre Lebenszufriedenheit ist niedriger.
Bei fast allen untersuchten Indikatoren weisen die 11–12-Jährigen die besten Werte auf und häufig schneidet bereits die nächstältere Gruppe (13–14-Jährige) deutlich schlechter ab. Das Alter von 12–13 scheint somit eine kritische Lebensphase zu sein. Die einzige Ausnahme von diesem Muster ist Mobbing: Je älter die Schüler sind, desto seltener sind sie Opfer von Mobbing.
Des Weiteren ist der Sozialstatus für die Gesundheit der Schüler relevant. Für die große Mehrheit der untersuchten Indikatoren zeigt sich: Je höher der Wohlstand der Familie ist, desto besser fallen die meisten Indikatoren aus.
Da die Schüler des Fondamental jünger sind als die Schüler der Sekundarschulen, weisen sie bei vielen Indikatoren bessere Werte auf als die Schüler der Sekundarschulen. Innerhalb der Sekundarschulen finden sich bessere Ergebnisse zumeist im Secondaire clas-sique und schlechtere im Secondaire technique.
Im internationalen Vergleich sind die luxemburgischen Schüler bei den meisten Indikatoren unauffällig – sie landen häufig im Mittelfeld. Verglichen mit anderen Ländern treiben die luxemburgischen Schüler viel Sport und sie waren noch nicht so häufig betrunken in ihrem Leben. Problematisch ist hingegen das schlechte Abschneiden bei zwei Indikato¬ren, die das Wohlbefinden sehr umfassend abbilden: Luxemburgische Schüler haben häufig Gesundheitsbeschwerden (z.B. Schmerzen, Schlafstörungen, Nervosität) und ihre Lebenszufriedenheit ist relativ niedrig.
[en] The following report contains the results of the Luxembourgish Health Behaviour in School-aged Children (HBSC) study, which was conducted in the year 2014. The HBSC study is a cross-national survey study that collects data every four years in school classes across Europe, Asia and Canada. In Luxembourg, students from primary and secondary schools that teach according to the Luxembourgish curriculum were included in the study. This report contains the data of 7233 students aged 11 to 18 years old.
The HBSC study inquires about a wide range of topics, including questions on subjective well-being, nutrition, physical activity, social relationships in- and outside of school, use of addictive substances and sexual behaviour. This report examines these topics mainly with regard to socio-demographic characteristics.
With regards to gender, neither boys nor girls are at a clear disadvantage for the researched themes. The position of boys and girls depends on the theme, which means that for certain themes boys are at a disadvantage, whereas for other themes girls are at a disadvantage. Boys indicate higher rates of substance use (alcohol, tobacco and cannabis), higher rates of overweight and they watch more television than girls. However, girls report less physical activity, lower rates of breakfast consumption, more health complaints and lower life satisfaction compared to boys.
For almost all the indicators examined, the 11-12-year-olds have the best scores and often the next group (13-14-year-olds) is already performing significantly worse. The only exception in this pattern was found for the variable of bullying: the older the students are, the less often they are victims of bullying. The age 12-13 is therefore considered a critical phase of life from a health perspective.
Additionally, the social status of students is of relevance for their health. The large majority of indicators show that the higher the family affluence, the better the results reported by students.
Students from the Fondamental are younger, and thus obtain better scores for the majority of indicators than the students from secondary schools. Within secondary schools, better scores are obtained by Secondaire classique students compared to Secondaire technique students.
In the international comparison, Luxembourgish students are inconspicuous and often placed in the midfield with average scores. Compared to students in other countries, Luxembourgish students report to do more sports and they report fewer occasions of drunkenness in their life. However, Luxembourg obtained low scores for two indicators: Luxembourgish students have a high number of health complaints (e.g. pain, problems falling asleep, nervousness) and their life satisfaction is relatively low.
[fr] Ce rapport présente les principaux résultats de l’enquête luxembourgeoise sur le comportement de santé des enfants scolarisés (Health Behavior in School-aged Children - HBSC) menée en 2014. L’enquête HBSC est menée tous les quatre ans dans des classes scolaires en Europe, en Asie et au Canada. Au Luxembourg, les élèves ont été interrogés dans les écoles primaires et secondaires qui suivent le curriculum national. Le rapport est basé sur les données de 7 233 élèves âgés de 11 à 18 ans.
Sur le plan thématique, l’enquête est très vaste et comprend, entre autres, des questions sur l’état de la santé subjective, les habitudes alimentaires, l’activité physique, les relations sociales à l’école et à l’extérieur, l’usage de substances psychoactives et la sexualité. Dans le présent rapport, ces sujets sont principalement analysés sur la base de caractéristiques sociodémographiques.
Les résultats n’ont pas mis en évidence de différence claire en fonction du genre pour les thèmes recherchés. En fonction de certains thèmes, les garçons avaiant des résultats plus mauvais que les filles; pour d'autres thèmes, c'était le contraire. Les garçons sont plus susceptibles de consommer des substances addictives (alcool, tabac et cannabis), ils regardent davantage la télévision et sont plus susceptibles d'être en surpoids. Les filles sont physiquement moins actives, mangent moins souvent au petit-déjeuner, ont plus de plaintes de santé et sont moins satisfaites de leur vie.
Pour presque tous les indicateurs analysés, les 11-12 ans ont de meilleurs résultats. Très souvent les résultats du groupe d’âge suivant (13-14 ans) sont nettement moins bons. Le harcèlement est la seule exception à cette tendance: plus les élèves sont âgés, moins ils sont susceptibles d’en être victime. Ainsi, du point de vue de la santé, l’âge de 12 à 13 ans peut être considéré comme une phase déterminante de la vie.
Le statut socioéconomique des élèves est important pour leur santé. Pour la majorité des indicateurs analysés, les jeunes issus de familles ayant un statut socioéconomique élevé ont de meilleurs résultats.
Les écoliers du fondamental sont plus jeunes et présentent par conséquent de meilleurs résultats pour de nombreux indicateurs par rapport aux élèves du secondaire. Parmi les écoles secondaires, les meilleurs résultats se retrouvent principalement dans le secondaire classique et les moins bons dans le secondaire technique.
Dans la comparaison internationale, les élèves luxembourgeois se situent souvent au milieu du classement. Comparés à d’autres pays, les élèves luxembourgeois pratiquent plus de sport et ils sont moins nombreux à déclarer qu’ils ont été en état d’ébriété au cours de leur vie. D'autre part, deux indicateurs du bien-être présentent des résultats moins bons: les élèves luxembourgeois ont plus souvent des plaintes de santé (par exemple, douleur, troubles du sommeil, nervosité) et leur satisfaction de vie est relativement faible.
http://hdl.handle.net/10993/38226

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