Reference : Solfège and Musical Sight Reading Skills in a European Context
Parts of books : Contribution to collective works
Social & behavioral sciences, psychology : Education & instruction
Educational Sciences
http://hdl.handle.net/10993/27033
Solfège and Musical Sight Reading Skills in a European Context
English
Sagrillo, Damien mailto [University of Luxembourg > Faculty of Language and Literature, Humanities, Arts and Education (FLSHASE) > Identités, Politiques, Sociétés, Espaces (IPSE) >]
4-May-2016
Leo Kestenberg und musikalische Bildung in Europa
Sagrillo, Damien mailto
Nitschké, Alain mailto
Brusniak, Friedhelm mailto
Margraf
Würzburger Hefte zur Musikpädagogik, Band 8
115-127
Yes
Weikersheim
Deutschland
[en] Educational sciences ; Music education ; Musicology
[en] Abstracts Buzas, Sagrillo, Steklacs
1. Solfège and Musical Sight Reading Skills in a European Context
2. Eye tracking technology, as a new research field of education and methodology
3. How does the eye read music? – Eye movement and information processes during music reading in age 10-14. Results of an Eye Tracking Test in Germany, Hungary and Luxembourg
4. Solfège as a Reason for the Drop Out of Music School Pupils
Deutsch
Die vorliegende Zusammenfassung resümiert die vier obengenannten Artikel. Sie liegen einem Forschungsprojekt zugrunde, welches die musikalische Lesefähigkeit bei Schülern zwischen 10 und 14 Jahren zum Gegenstand hat und welches in Luxemburg, Deutschland und Ungarn durchgeführt wurde.
Die Ursprünge der musikalischen Bildung liegen in China, Ägypten und Griechenland. Ein wichtiger Meilenstein ist jedoch Guido von Arezzo, der Erfinder der Solmisation zur besseren Lesbarkeit von musikalischen Texten. Der erste Artikel wird sich mit der weiteren Entwicklung von Guidos Konzept auseinandersetzen und aufzeigen, wie es sich über weite Teile Europas verbreitete und so zu einem Beispiel europäischen kulturellen Erbes wurde.
Die Eye-Tracking-Technologie entwickelt sich immer mehr zu einem modernen methodologischen Instrument, welches in den verschiedensten Bereichen einsetzbar ist, i.e. Wirtschaft, Psychologie, Pädagogik, Erforschung des Sehsinns. Eye-Tracking ermöglicht es dem Forscher, mehr über die kognitive Entwicklung von schulischem Lernen, von Lesen, von Informationsverarbeitung und von Problemlösestrategien zu erfahren.
Während des Tests wurden den Schülern je drei Beispiele von Rhythmusübungen und von Melodieübungen (von Zoltán Kodály) am Computerbildschirm gezeigt. Nach einer Minute stillen Lesens mussten die Aufgaben aufgesagt/geklatscht bzw. gesungen werden. Die Resultate legen den Schluss nahe, dass das Wissen um/von musikalische(n) Muster(n) die Dauer und Genauigkeit des Musiklesens nachhaltig beeinflusst. Zudem konnten Unterschiede zwischen Jungen und Mädchen festgestellt werden. Die Forscher konnten jedoch keine signifikanten Unterschiede zwischen Schülern aus den drei verschiedenen Ländern ausmachen, obwohl die Unterrichtsmethoden und -traditionen (Kodály-Methode, französische Solfège-Methode bzw. weitere, weniger auf Singen ausgelegte Traditionen) in den drei Ländern erheblich voneinander abweichen. Diese Tatsache würde die Annahme zulassen, dass „universellere Indikatoren“ musikalischen Lesens existieren. Mithilfe von sog. „Wärmekarten“ (heat maps) ist es den Forschern sodann möglich, die Lesefähigkeit von Schülern zu untersuchen und bestimmte Elemente musikalischer Syntax, die ihnen Schwierigkeiten bereiten, zu erkennen. Des weiteren können mögliche Zusammenhänge zwischen Sprachen- und Musiklesen analysiert werden.
Im vierten Artikel beschreibt Damien Sagrillo die Situation der Musikschulausbildung in Luxemburg, Deutschland und Ungarn unter dem Blickwinkel von Vor- und Nachteilen eines jeden Systems und unter Zuhilfenahme von quantitativen und qualitativen Begebenheiten.
Français
Ce texte résume les quatre articles mentionnés ci-dessus. Ils sont le résultat d’une recherche entreprise avec des étudiants d’écoles de musique entre 10 et 14 ans au Luxembourg, en Allemagne et en Hongrie. Ils ont participé à un test de suivi du regard. L’objet était d’explorer les caractéristiques de lecture à vue musicale.
Les racines de l’histoire de l’éducation musicale se situent en Chine, en Egypte et en Grèce. L’étape la plus importante, cependant, remonte à Guido d’Arezzo qui a inventé la solmisation, une méthode facilitant la lecture de la musique. Le premier article présentera son développement en analysant comment le concept de Guido s’étendit à l’Europe et est devenu exemplaire pour un patrimoine culturel européen.
La technologie du suivi du regard est en train de devenir un outil méthodologique moderne qui est utilisé dans des domaines de recherche multiples, tels que commerce, psychologie, éducation et recherche de la vision. Cette technologie permet au chercheur de mieux comprendre le développement de l'apprentissage cognitif de l’élève, la lecture, le traitement de l'information ou les stratégies de résolution de problèmes.
Pour le test, les élèves ont dû résoudre six exercices musicaux (trois lectures rythmiques et trois exercices de chant de Zoltán Kodály) qui ont été affiché sur un écran d'ordinateur. Après une minute de lecture silencieuse, ils ont été demandés de chanter les extraits. Les résultats laissent penser que la connaissance de motifs musicaux exerce une influence non négligeable sur la durée et sur l’exactitude de la performance musicale. Des différences entre garçons et filles peuvent aussi être décelées. Toutefois, les chercheurs n’étaient pas en mesure de détecter des différences significatives entre les élèves qui étudient la musique dans différentes traditions et avec des méthodes différentes (Kodály, système de solfège français ou éducation musicale invoquant moins l’aspect vocal). Ce constat donnerait lieu à la conclusion qu’il existerait des indicateurs plus « universels » en relation avec le développement de la lecture musicale. Avec l'aide de cartes de chaleur, les chercheurs sont capables de distinguer comment certains éléments de syntaxe musicale sont difficiles à résoudre par les élèves et comment ces derniers assimilent des stratégies de lecture. Un autre objectif est d'examiner des relations possibles entre le développement de la lecture de langues et de musique.
En s’appuyant sur des données quantitatives et qualitatives, Damien Sagrillo décrit dans le quatrième article la situation de l'apprentissage musical en Allemagne, en Hongrie et au Luxembourg, en mettant l’accent sur les points forts et les problèmes éventuels de chaque système.

English
This abstract resumes the four articles mentioned above. They result in a research conducted with 10 to 14 years old student’s music reading skills with eye tracking in music schools in Luxembourg, Germany and Hungary. The aim was to explore the characteristics of music-readers.
The history of music education can be traced back to ancient China, Egypt and Greece. The most significant milestone, however, goes back to Guido of Arezzo, who invented a new method for reading music, the solmisation. The first article will present this development in tracking back how Guido’s concept spread over Europe and became an example of European cultural heritage.
Eye-tracking is becoming a modern methodological tool that is used in multiple research areas, from commercial usability to psychology, education or vision research. This technology enables the scholar to learn more about the development of the student‘s' cognitive learning, reading, information processing or problem-solving strategies.
During the test, the students were given six musical examples (three for rhythm reading and three for singing from Zoltán Kodály). They were displayed on a computer monitor. After a one-minute silent reading, the children were asked to perform the excerpts. The results suggest that the knowledge of musical patterns strongly influences the duration and accuracy of a musical performance. Differences between boys and girls can also be revealed. However, the researchers could not detect significant differences between students studying music in different traditions and with different methods (Kodály, French solfège system or no singing at all). This would lead to the conclusion that there occur more 'universal' indicators about music reading development. With the help of heat maps, the researchers discriminate certain elements of musical syntax that are difficult for students, and they also find examples of reading strategies. A further aim is to examine possible relationships between the development of language reading and music reading skills.
In the fourth article, Damien Sagrillo describes the situation of music school learning in Luxembourg, Germany and Hungary with a focus on problems and strengths in each system which will be underpinned by both, quantitative and qualitative facts.
Luxembourg Society for Music Education
Researchers ; Professionals ; Students
http://hdl.handle.net/10993/27033

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