Reference : La protection juridictionnelle dans le Mécanisme de surveillance unique ou MSU, premi...
Dissertations and theses : Doctoral thesis
Law, criminology & political science : Multidisciplinary, general & others
Law, criminology & political science : Economic & commercial law
Law, criminology & political science : European & international law
http://hdl.handle.net/10993/23994
La protection juridictionnelle dans le Mécanisme de surveillance unique ou MSU, premier pilier de l'Union bancaire européenne
French
De Re, Etienne mailto [University of Luxembourg > Faculty of Law, Economics and Finance (FDEF) > Law Research Unit >]
14-Jan-2016
University of Luxembourg, ​Luxembourg, ​​Luxembourg
Docteur en Droit
392
Hofmann, Herwig mailto
Conac, Pierre-Henri mailto
Prüm, André mailto
Ventoruzzo, Marco mailto
Malberti, Corrado mailto
[en] Prudential supervision of credit institutions ; Single Supervisory Mechanism ; The right to an effective judicial protection
[fr] Surveillance prudentielle des établissements de crédit ; Mécanisme de surveillance unique ; Protection juridictionnelle effective
[en] The combination of article 47 of the EU Charter of Fundamental Rights and article 19, 1st paragraph of the Treaty on European Union defines and protects the fundamental right to an effective remedy. Those primary law provisions shall be interpreted in the light of article 6 of the European Convention on Human Rights, which traditionally constitutes the most favoured source of inspiration for the Court of Justice of the European Union. The sui generis legal order of the European Union offers and protects a high level of judicial protection, as the Lisbon Treaty establishes a triple guarantee of fundamental rights to be effectively enforced via a complete system of legal remedies and procedures at different levels.
More than ever, legal experts having a good command of economics highlight the fact that credit institutions are, per se, transmission channels from banking crises to the real economy. More than necessary, it is vital to reach and maintain the efficiency of the Single supervisory mechanism (SSM), first pillar of the European banking Union. The overall objective of public interest to preserve the financial stability of the euro zone and of the European Union as a whole prompted the legislature to confer wider (the widest?) powers upon competent authorities; nevertheless, these authorities must ensure that supervised banks are guaranteed the right to an effective judicial protection throughout the whole process. Do private interests weaken the general objective of financial stability, or is the SSM a balanced mechanism?
[fr] La lecture et l’application combinées de l’article 47 de la Charte des droits fondamentaux de l’Union européenne et de l’article 19 §1 du Traité sur l’Union européenne garantissent le droit fondamental à un recours effectif ; ces dispositions doivent être interprétées à la lumière de l’article 6 §1 de la Convention européenne des droits de l’homme, source d’inspiration privilégiée de la Cour de Justice de l’Union européenne. Cet ordre juridique international sui generis offre à ses sujets un haut niveau de protection juridictionnelle, le triptyque institué par le Traité de Lisbonne visant à garantir effectivement leurs droits par un système complet de voies de recours.
Le juriste qui maîtrise les fondamentaux de l’économie tire le signal d’alarme : il souligne la rapidité avec laquelle le secteur bancaire transmet ses crises à l’économie réelle, les banques constituant, par nature, de véritables courroies de transmission. Garantir l’efficacité du Mécanisme de surveillance unique (MSU), premier pilier de l’Union bancaire européenne, est plus que nécessaire : c’est vital. En jeu ? La stabilité financière de la zone euro et de l’Union européenne dans son ensemble. Il fallait donc conférer, au réseau d’autorités administratives chargées de réaliser cet objectif d’intérêt général, les pouvoirs les plus étendus... dans le respect du droit fondamental des banques à une protection juridictionnelle effective. L’objectif de stabilité financière en est-il fragilisé, ou le MSU atteint-il l’équilibre ?
Researchers ; Professionals
http://hdl.handle.net/10993/23994

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