Reference : Être adulte en sortant de structures d’Aide sociale à l’enfance, le capital social au...
Scientific journals : Article
Social & behavioral sciences, psychology : Social work & social policy
http://hdl.handle.net/10993/22933
Être adulte en sortant de structures d’Aide sociale à l’enfance, le capital social au cœur de la définition de l’autonomie
French
[en] Being adult when leaving child protection structures: social capital as a defining factor for autonomy
Kerivel, Aude mailto [University of Luxembourg > Faculty of Language and Literature, Humanities, Arts and Education (FLSHASE) > Integrative Research Unit: Social and Individual Development (INSIDE) >]
Dec-2015
Vie sociale
Eres
Nouvelle série n°12
107-127
Yes
National
Paris
France
[en] youth from child protection ; injunction to autonomy ; social capital ; social work
[en] While the passage from youth to the age of adulthood is no longer generally signified at a specific age, for young people from child protection services this is not the case as it clearly corresponds to the age of departure from the placement. Leaving the child protection structure is a crucial step. Professionals’ work involves preparing young people for leaving and thus “helping them towards autonomy”. This article deciphers factors that have an impact on this moment of time and can affect what happens later. It discusses the “injunction to be autonomous” and its’ consequences as signified at a relatively early age compared to other groups of young people. Young people from child protection do not have the benefit of a time period enabling them to live through life experiences and they are not permitted to be “young”. Furthermore, these young people and their families often have no social capital. This article shows how can professionals take theses aspects into account in their work with them.
[fr] Alors que le passage de l’âge de jeunesse à l’âge adulte n’est plus aujourd’hui marqué par un âge délimité, en revanche pour les jeunes de la protection de l’enfance, celui-ci correspond au départ du lieu de placement. La sortie de dispositif d’aide sociale à l’enfance est cruciale. Il s’agit pour les professionnels de préparer les jeunes à la sortie et donc de les « accompagner vers l’autonomie ». L’article décrypte les facteurs qui impactent ce moment de la sortie, et parfois la suite de la trajectoire. Notamment, il aborde cette « injonction à l’autonomie » à un âge relativement jeune au regard des autres jeunesses et ses conséquences. On ne leur permet pas le temps des expériences, on ne leur permet pas de vivre une jeunesse. Et de plus, ces jeunes et leurs familles sont fréquemment dépourvus de capital social. Comment les professionnels peuvent alors réaliser cet accompagnement : c’est ce que dévoile l’article.
Researchers ; Professionals ; Students ; General public
http://hdl.handle.net/10993/22933
http://www.editions-eres.com/ouvrage/3730/permettre-la-jeunesse

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