Reference : La place des parents dans la résilience familiale. Une métasynthèse qualitative
Scientific journals : Article
Social & behavioral sciences, psychology : Social, industrial & organizational psychology
http://hdl.handle.net/10993/19893
La place des parents dans la résilience familiale. Une métasynthèse qualitative
French
[en] The parents' significance in family resilience. A qualitative metasynthesis
Dujardin, Céline mailto [University of Luxembourg > Faculty of Language and Literature, Humanities, Arts and Education (FLSHASE) > Integrative Research Unit: Social and Individual Development (INSIDE)]
Ferring, Dieter mailto [University of Luxembourg > Faculty of Language and Literature, Humanities, Arts and Education (FLSHASE) > Integrative Research Unit: Social and Individual Development (INSIDE) >]
Lahaye, Willy [Université de Mons - UMONS > Département d'Etudes et d'Actions Sociales > Service des Sciences de la Famille]
Dec-2014
Les Cahiers Internationaux de Psychologie Sociale
Presses universitaires de Liège
104
4
697-737
Yes
International
0777-0707
Liège
Belgium
[fr] résilience familiale ; parent ; métasynthèse qualitative
[en] family resilience ; parent ; qualitative metasynthesis
[fr] En employant une méthode de métasynthèse qualitative, l’article identifie à travers la littérature francophone, germanophone et anglophone les différentes conceptions de résilience familiale. Le rôle attribué au parent dans ce processus est également examiné en fonction de cette revue de la littérature. En outre, le travail de synthèse tient compte des différents contextes d’investigation de la résilience familiale, mais aussi de la finalité poursuivie par les publications examinées. Les résultats débouchent sur une discussion relative à la qualité de l’éducation parentale et aux contextes d’intervention dans le cadre de l’éducation familiale.
[en] The article identifies the conceptions of family resilience while questioning the role associated to the parent in this process. Further, the synthesis work takes stock about the investigated contexts of family resilience, but also on the intended purpose of the trilingual publications examined. The results lead to the discussion of the quality of parenting and the context of intervention around family education. Finally, the conclusion summarizes the main reflections and findings of the study on the place of the parent in the family resilience.
http://hdl.handle.net/10993/19893
http://www.cairn.info/revue-les-cahiers-internationaux-de-psychologie-sociale-2014-4-page-697.htm

File(s) associated to this reference

Fulltext file(s):

FileCommentaryVersionSizeAccess
Open access
cips-2.pdfPublisher postprint172.19 kBView/Open

Bookmark and Share SFX Query

All documents in ORBilu are protected by a user license.