Reference : Institutionelle Dimensionen inklusiver Schulbildung: Herausforderungen der UN-Behinde...
Scientific journals : Article
Social & behavioral sciences, psychology : Sociology & social sciences
http://hdl.handle.net/10993/18051
Institutionelle Dimensionen inklusiver Schulbildung: Herausforderungen der UN-Behindertenrechtskonvention für Deutschland, Island und Schweden im Vergleich
German
[en] Institutional dimensions of inclusive schooling: comparing the challenge of the UN Convention on the Rights of Persons with Disabilities in Germany, Iceland and Sweden
Biermann, Julia []
Powell, Justin J W mailto [University of Luxembourg > Faculty of Language and Literature, Humanities, Arts and Education (FLSHASE) > Education, Culture, Cognition and Society (ECCS) >]
2014
Zeitschrift für Erziehungswissenschaften
17
4
679-700
Yes (verified by ORBilu)
International
1434-663X
1862-5215
[de] sonderpädagogische Förderung ; inklusive Bildung ; Institution
[en] Ländervergleich
[de] Die menschenrechtsbasierte Orientierung der UN-Behindertenrechtskonvention, nach welcher eine Segregation auf Basis von Behinderungen als Diskriminierung gilt, stellt weltweit eine besondere Herausforderung für institutionalisierte sonderpädagogische Fördersysteme dar. In diesem Beitrag werden entlang der rechtlichen, normativen und kulturell-kognitiven Dimension inklusiver Bildung Deutschland, Island und Schweden verglichen. Der Vergleich verdeutlicht wichtige Unterschiede in diesen drei institutionalisierten Dimensionen von sonderpädagogischem Förderbedarf—Bildungs- und Behinderungsparadigmen, schulischen Organisationsformen sowie Rechte und Ressourcen—die inklusive Bildung fördern oder behindern. Kontrastiert werden die Länder im Hinblick auf die Frage: Wie wird die Förderung von als förderbedürftig wahrgenommenen Schülerinnen und Schülern in diesen drei nationalen Kontexten gestaltet? Aus dieser Analyse werden Hinweise auf die Verwirklichung inklusiver Schulbildung in Deutschland, einem der segregiertesten Bildungssysteme Europas, abgeleitet. Die Untersuchung zeigte entscheidende Differenzen im Hinblick auf das Verhältnis von Klassifizierung und Lernortzuweisungen.
[en] The rights-based orientation embedded in the UN Convention on the Rights of Persons with Disabilities, which mandates inclusive education for all students and counts segregation as discrimination, poses fundamental challenges to institutionalized (special) education systems. However, it does so to different extents, with the Nordic countries already the most inclusive systems worldwide. Thus, this analysis contrasts challenges and opportunities in institutional transformation of special education and inclusive education in Germany, Iceland and Sweden. We address the questions: How do these countries provide educational supports for students considered to have special educational needs? What perspectives can be derived for the implementation of inclusive education, especially for Germany, still among the most segregated systems in Europe, from such comparative analysis? The study revealed key differences in the three institutional dimensions—educational ideals and disability paradigms, organizational forms, and regulations—that hinder or enable inclusive education.
Researchers ; Professionals ; Students ; General public
http://hdl.handle.net/10993/18051
10.1007/s11618-014-0588-0

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BiermannPowell2014_InstitutionelleDimensionenInklusiverSchulbildungUN-BehindertenrechtskonventionVgl-DE-IS-SW.pdfPublisher postprint946.16 kBView/Open

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