Reference : Von der schulischen Segregation zur inklusiven Bildung? Die Wirkung der UN-Konvention...
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Social & behavioral sciences, psychology : Sociology & social sciences
http://hdl.handle.net/10993/14599
Von der schulischen Segregation zur inklusiven Bildung? Die Wirkung der UN-Konvention über die Rechte von Menschen mit Behinderungen auf Bildungsreformen in Bayern und Schleswig-Holstein
German
[en] From segregated schooling to inclusive education? The impact of the UN Convention on the Rights of Persons with Disabilities on education reforms in Schleswig-Holstein and Bavaria
Blanck, Jonna M. [> >]
Edelstein, Benjamin [> >]
Powell, Justin J W mailto [University of Luxembourg > Faculty of Language and Literature, Humanities, Arts and Education (FLSHASE) > Education, Culture, Cognition and Society (ECCS) >]
2013
Wissenschaftszentrum Berlin für Sozialforschung
Discussion Paper SP I 2013–504
33
Yes
Berlin
[en] segregation ; schooling
[de] UN-BRK
[en] special education
[de] Bayern
[en] inclusive education ; Germany ; UN-CRPD ; human rights ; school integration ; path dependence ; institutional change ; Schleswig-Holstein ; Bavaria
[de] Im Jahre 2009 ist in Deutschland die UN Konvention über die Rechte von Menschen mit Behinderungen (UN-BRK) in Kraft getreten, in welcher sich Deutschland verpflichtet, ein inklusives Bildungssystem zu gewährleisten. Dafür müssen die Bundesländer grundle- gende Reformen einleiten: Das Recht auf inklusive Bildung steht in klarem Widerspruch zu Sonderschulen und zum gegliederten Schulsystem. Welche Barrieren bestehen bei der Umsetzung inklusiver Schulreformen in Deutschland? Wie können diese überwun- den werden und welche Bedeutung hat dabei die UN-BRK? Schleswig-Holstein, ein im schulischen Bereich vergleichsweise inklusives Bundesland, wird mit dem schulisch stark segregierenden Bayern kontrastiert. Die Untersuchung verdeutlicht die Potenziale und Grenzen der UN-BRK, das Ziel eines inklusiven Bildungssystems zu verwirklichen.
[en] Germany has among the most highly stratified and segregated educational systems in Europe. Its differentiated special school system, in particular, exemplifies institutional inertia. Yet Article 24 of the United Nations Convention on the Rights of Disabled People (UN-CRPD), ratified in Germany in 2008, mandates implementation of inclusive education. To achieve the UN-CRPD’s goals, Germany’s sixteen Bundesländer must radically transform their education systems, whose structures remain antithetical to inclusive education. Examining education policy reform processes in two contrasting cases, we investigate four types of mechanisms of institutional reproduction responsible for path-dependent developments: power-based, legitimacy-based, utilitarian, and functional. We compare Schleswig-Holstein, where inclusive education has diffused broadly, with Bavaria, where implementation has stalled due to backlash and school segregation remains pervasive. Delving below the national level and emphasizing the importance of timing, we show contrasting effects of an exogenous shock on the direction of endogenous reforms.
WZB
Researchers ; Professionals ; Students ; General public
http://hdl.handle.net/10993/14599
also: http://hdl.handle.net/10993/15808
http://bibliothek.wzb.eu/pdf/2013/i13-504.pdf
http://bibliothek.wzb.eu/pdf/2013/i13-504.pdf

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