References of "Keller, Ulrich 50002080"
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Peer Reviewed
See detailAssessing Complex Problem Solving in the Classroom: Meeting Challenges and Opportunities
Sonnleitner, Philipp UL; Keller, Ulrich UL; Martin, Romain UL et al

in Csapó, Beno; Funke, Joachim (Eds.) The Nature of Problem Solving (in press)

At the time when complex problem solving was established as a key aspect of today’s educational curricula and a central competence of international assessment frameworks like PISA, it became evident that ... [more ▼]

At the time when complex problem solving was established as a key aspect of today’s educational curricula and a central competence of international assessment frameworks like PISA, it became evident that the educational context places special demands on assessment instruments used for this purpose. In this chapter, we show how these challenges can successfully be addressed by reviewing recent advancements in the field of complex problem solving. We use the example of the Genetics Lab, a newly developed and psychometrically sound microworld which emphasizes usability and acceptance amongst students, to discuss challenges and opportunities of assessing complex problem solving in the classroom. [less ▲]

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See detailDynamische Mathematik und computergestützte Tests: GeoGebra in TAO
Kreis, Yves UL; Dording, Carole; Keller, Ulrich UL et al

in Weinberger, Armin; Ladel, Silke; Knopf, Julia (Eds.) Digitalisierung und Bildung (2018)

In diesem Beitrag stellen wir die Integration der Dynamischen-Mathematik-Software GeoGebra in die technologiebasierte Assessment-Plattform TAO vor. Diese Kombination von Anwendungen schafft neue Lern-

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See detailValue-Added Modelling in Primary and Secondary School: An Integrative Review of 674 Publications
Levy, Jessica UL; Keller, Ulrich UL; Brunner, Martin et al

Scientific Conference (2017, December)

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See detailDomänenspeziftät von Need for Cognition bei Sekundarschülerinnen und -schülern
Keller, Ulrich UL; Strobel, Anja; Martin, Romain UL et al

Scientific Conference (2017, March 14)

In der aktuellen Bildungsforschung werden zahlreiche nichtkognitive Konstrukte, wie Selbstkonzepte, Interesse und Schulangst, meist neben einer generellen Erfassung auch domänen- oder fachspezifisch ... [more ▼]

In der aktuellen Bildungsforschung werden zahlreiche nichtkognitive Konstrukte, wie Selbstkonzepte, Interesse und Schulangst, meist neben einer generellen Erfassung auch domänen- oder fachspezifisch erfasst. Hierzu werden Items in Selbstberichtskalen mit Bezug auf die jeweilige Domäne formuliert (z.B. „Mathematik ist eines meiner besten Fächer“). Dies trifft auf NFC bisher nicht zu – in Übereinstimmung mit der ausdrücklich domänenübergreifenden, generellen Konzeption von NFC durch die Urheber des Konstrukts (Cacioppo, Petty, Feinstein, & Jarvis, 1996). Allerdings scheint es gerade vor dem Hintergrund der Überlegungen von Cacioppo et al. (1996) zur Entwicklung von NFC im Kindesalter plausibel, dass auch NFC domänenspezifische Ausprägungen zeigt. Cacioppo et al. (1996) betonen den Einfluss von kognitiven Fähigkeiten und von (Mis-)Erfolgserfahrungen für die Entwicklung von NFC. In einem von klar abgegrenzten Fächern geprägten schulischen Umfeld und mit zunehmender Differenzierung der kognitiven Fähigkeiten (Ackerman, 2014) kann vermutet werden, dass auch im Hinblick auf die Neigung zu anstrengender kognitiver Tätigkeit interindividuell verschiedene domänenspezifische Profile sichtbar werden. Fragestellung: Zeigt NFC neben einer generellen Komponente auch domänenspezifische interindividuelle Ausprägungen? Material und Methoden: Um der Frage nach der Möglichkeit der domänenspezifischen Modellierung von NFC nachzugehen, entwickelten wir auf der Grundlage einer 5-Item-Kurzskala (basierend auf der NFC-KIDS-Skala für Grundschulkinder; Preckel & Strobel, 2017) parallel formulierte Items für die Fächer Deutsch, Französisch, Mathematik und Naturwissenschaften. Anhand einer Stichprobe von N=4595 luxemburgischen Schüler/innen der 9. Klasse untersuchten wir die so entstandene domänenspezifische NFC-Skala hinsichtlich ihrer internen Struktur, der Abgrenzbarkeit der NFC-Faktoren von domänenspezifischem Interesse, sowie der prädiktiven Validität bezüglich standardisierter Leistungstests. Befunde: Im Rahmen konfirmatorischer Faktorenanalysen ergab sich für ein nested factor-Messmodell mit einem auf allen Items ladenden Generalfaktor und korrelierten, genesteten domänenspezifischen Faktoren für Deutsch, Französisch, Mathematik und Naturwissenschaften die beste Passung (χ2[199]=1966, p<.05, CFI=.970, RMSEA=.044, SRMR=.022). Die latenten Korrelationen der domänenspezifischen Faktoren dieses Modells mit Faktoren erster Ordnung einer analog konstruierten Skala zu fachbezogenen Interessen betrugen zwischen .57 und .64; die spezifischen NFC-Faktoren waren damit klar von fachbezogenen Interessen abgrenzbar. Die domänenspezifischen NFC-Faktoren für Mathematik, Deutsch und Französisch sagten statistisch signifikant Leistungen in standardisierten Schulleistungstests im jeweils selben Fach voraus (β-Gewichte zwischen .08 und .19, p<.05). Der NFC-Generalfaktor klärte darüber hinaus signifikante Varianz nur in Mathematikleistungen auf (β=.08, p<.05). Diskussion: Weitere Untersuchungen müssen zeigen, ob sich, wie wir vermuten, die genesteten Faktoren als Profilabweichungen von einem generellen NFC-Niveau interpretieren lassen. Insbesondere scheint hier ein integrativer Ansatz der Modellierung von domänenspezifischem NFC zusammen mit weiteren nichtkognitiven Konstrukten vielversprechend (vgl. Gogol, 2015). Darüber hinaus hoffen wir mit der hier vorgestellten Skala einen Beitrag zu Erforschung der Entwicklung von NFC im schulischen Kontext leisten zu können. Literatur Ackerman, P. L. (2014). Adolescent and adult intellectual development. Current Directions in Psychological Science, 23(4), 246–251. Cacioppo, J. T., Petty, R. E., Feinstein, J. A., & Jarvis, W. B. G. (1996). Dispositional differences in cognitive motivation: The life and times of individuals varying in need for cognition. Psychological Bulletin, 119(2), 197–253. Gogol, K. (2015). Achievement motivation: Assessment, Structure and Development. Unpublished Dissertation. University of Luxembourg, Luxembourg. Preckel, F., & Strobel, A. (2017, in Druck). Need for Cognition Kinderskala (NFC-KIDS). Eine Skala zur Erfassung der kognitiven Motivation bei Grundschulkindern. Göttingen: Hogrefe. [less ▲]

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See detailDomain-Specificity of Need for Cognition Among High School Students
Keller, Ulrich UL; Strobel, Anja; Martin, Romain UL et al

in European Journal of Psychological Assessment (2017), Advance online publication

Need for Cognition (NFC) is increasingly being investigated in educational research. In contrast to other non-cognitive constructs in this area, such as academic self-concept and interest, NFC has ... [more ▼]

Need for Cognition (NFC) is increasingly being investigated in educational research. In contrast to other non-cognitive constructs in this area, such as academic self-concept and interest, NFC has consistently been conceptualized as domain-general. We employed structural equation modelling to address the question of whether NFC can be meaningfully and gainfully conceptualized as domain-specific. To this end, we developed a domain-specific 20-item NFC scale with parallel items for Science, Mathematics, German, and French. Additionally, domain-general NFC was assessed with five domain-general items. Using a cross-sectional sample of more than 4500 Luxembourgish 9th graders, we found that a nested-factor model incorporating both a general factor and domain-specific factors better accounted for the data than a single- factor or a correlated-factor model. However, the influence of the general factor was markedly stronger than in corresponding models for academic self-concept and interest. When controlling for the domain-specific factors, only Mathematics achievement was significantly predicted by the domain-general factor, while all achievement measures (Mathematics, French, and German) were predicted by the corresponding domain-specific factor. The nested domain-specific NFC factors were clearly empirically distinguishable from first-order domain-specific interest factors. [less ▲]

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See detailBetween‐school variation in students’ achievement, motivation, affect, and learning strategies: Results from 81 countries for planning group‐randomized trials in education
Brunner, Martin; Keller, Ulrich UL; Wenger, Marina et al

in Journal of Research on Educational Effectiveness (2017)

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See detailDifférences inter‐ et intraindividuelles en besoin de cognition
Keller, Ulrich UL; Strobel, Anja; Martin, Romain UL et al

Poster (2016, June)

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See detailZusammenfassung der Ergebnisse in Luxemburg
Boehm, Bettina; Ugen, Sonja UL; Fischbach, Antoine UL et al

in SCRIPT; LUCET (Eds.) PISA 2015. Nationaler Bericht Luxemburg (2016)

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See detailA need for cognition scale for children and adolescents: Structural analysis and measurement invariance
Keller, Ulrich UL; Strobel, Anja; Wollschläger, Rachel et al

in European Journal of Psychological Assessment (2016), advance online publication

Need for Cognition (NFC) signifies “the tendency for an individual to engage in and enjoy thinking” (Cacioppo & Petty, 1982, p. 116). Up to now, no scale of sufficient psychometric quality existed to ... [more ▼]

Need for Cognition (NFC) signifies “the tendency for an individual to engage in and enjoy thinking” (Cacioppo & Petty, 1982, p. 116). Up to now, no scale of sufficient psychometric quality existed to assess NFC in children. Using data from three independent, diverse cross-sectional samples from Germany, Luxembourg, and Finland, we examined the psychometric properties of a new NFC scale intended to fill in this gap. In all samples, across grades levels ranging from 1 to 9, confirmatory factor analysis confirmed the hypothesized nested factor structure based on Mussel’s (2013) Intellect model, with one general factor Think influencing all items and two specific factors Seek and Conquer each influencing a subset of items. At least partial scalar measurement invariance with regard to grade level and sex could be demonstrated. The scale exhibited good psychometric properties and showed convergent and discriminant validity with an established NFC scale and other non-cognitive traits such as academic self-concept and interests. It incrementally predicted mostly statistically significant but relatively small portions of academic achievement variance over and above academic self-concept and interest. Implications for research on the development of NFC and its role as an investment trait in intellectual development are discussed. [less ▲]

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See detailRésumé des résultats au Luxembourg
Boehm, Bettina; Ugen, Sonja UL; Fischbach, Antoine UL et al

in SCRIPT; LUCET (Eds.) PISA 2015. Rapport national Luxembourg (2016)

Detailed reference viewed: 36 (3 UL)
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Peer Reviewed
See detailShort-term and medium-term effects of grade retention in secondary school on academic achievement and psychosocial outcome variables
Klapproth, Florian; Schaltz, Paule UL; Brunner, Martin et al

in Learning & Individual Differences (2016), 50

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See detailComplex Problem Solving Provides a Fairer Picture of Multilingual Students’ Cognitive Potential
Sonnleitner, Philipp UL; Brunner, Martin; Keller, Ulrich UL et al

Scientific Conference (2015, August)

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See detailMise en place d’une démarche qualité pour le dispositif ÉpStan
Dierendonck, Christophe UL; Milmeister, Marianne UL; Milmeister, Paul UL et al

in Martin, Romain; Ugen, Sonja; Fischbach, Antoine (Eds.) Épreuves Standardisées: Bildungsmonitoring für Luxemburg. Nationaler Bericht 2011 bis 2013 (2015)

Detailed reference viewed: 72 (28 UL)
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See detailUnterschiede zwischen Schulformen
Keller, Ulrich UL; Villanyi, Denise UL; Fischbach, Antoine UL et al

in Martin, Romain; Ugen, Sonja; Fischbach, Antoine (Eds.) Épreuves Standardisées: Bildungsmonitoring für Luxemburg. Nationaler Bericht 2011 bis 2013 (2015)

Detailed reference viewed: 61 (12 UL)