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See detailMéthodes de design UX : 30 méthodes fondamentales pour concevoir des expériences optimales
Lallemand, Carine UL; Gronier, Guillaume

Book published by Eyrolles - 2nd ed. (2018)

Découvrir les méthodes de conception et d’évaluation de l’expérience utilisateur ? Savoir sélectionner les méthodes les plus adaptées à votre projet ? Comprendre chaque méthode et savoir comment ... [more ▼]

Découvrir les méthodes de conception et d’évaluation de l’expérience utilisateur ? Savoir sélectionner les méthodes les plus adaptées à votre projet ? Comprendre chaque méthode et savoir comment l’appliquer concrètement ? Articulant théorie et pratique, cet ouvrage présente 30 chapitres méthodologiques couvrant l’essentiel du design UX. Vous y trouverez à la fois les méthodes fondamentales telles que l’entretien, le maquettage ou les tests utilisateurs, mais également des méthodes plus innovantes telles que les cartes d’idéation, les échelles d’évaluation UX ou les stratégies de design persuasif. Vous serez guidé pas à pas à travers les étapes de réalisation de chaque méthode et accompagné pour prendre les décisions les plus adaptées à votre projet. Chaque che méthode intègre également une partie théorique et des illustrations concrètes pour faciliter la compréhension. Véritable portfolio théorique et méthodologique, ce livre est un guide indispensable à toute personne impliquée dans la conception de systèmes, produits ou services. Professionnels, chefs de projets, étudiants, enseignants et chercheurs y trouveront de précieuses ressources pour mener à bien leurs projets peu importe le domaine d’application. Grâce aux méthodes de design UX, créez des produits et des services qui attirent, qui captivent, qui enchantent et inspirent pour améliorer la vie de ceux qui les utilisent. Au-delà de l’impression couleur qui rend l’expérience de lecture plus attractive, nous avons eu à cœur de valoriser cette 2e édition par les ajouts suivants : • une actualisation générale de chaque méthode incluant les travaux scientifiques et professionnels les plus récents ; • des illustrations et templates plus nombreux ainsi que des exemples directement applicables pour mieux vous guider ; • des conseils pour appliquer certaines méthodes à des publics spécifiques, principalement les enfants ; • des astuces contextualisées au fur et à mesure de votre lecture ; • une nouvelle section « En mode guérilla » pour chaque méthode avec 65 alternatives moins coûteuses en ressources pour vos projets. [less ▲]

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See detailMéthodes de design UX : 30 méthodes fondamentales pour concevoir et évaluer les systèmes interactifs
Lallemand, Carine UL; Gronier, Guillaume

Book published by Eyrolles (2015)

Articulant théorie et pratique, cet ouvrage présente 30 fiches méthodologiques couvrant l'essentiel du design UX et de l'ergonomie des interactions homme-machine (IHM). Vous serez guidé pas à pas à ... [more ▼]

Articulant théorie et pratique, cet ouvrage présente 30 fiches méthodologiques couvrant l'essentiel du design UX et de l'ergonomie des interactions homme-machine (IHM). Vous serez guidé pas à pas à travers les étapes de réalisation de chaque méthode et accompagné pour prendre les décisions les plus adaptées à votre projet. Chaque fiche méthode intègre également une partie théorique et des illustrations concrètes pour faciliter la compréhension. Véritable portfolio théorique et méthodologique, cet ouvrage est un guide indispensable à toute personne impliquée dans la conception de systèmes interactifs. Professionnels, chefs de projets, étudiants, enseignants et chercheurs y trouveront de précieuses ressources pour mener à bien leurs projets. Grâce aux méthodes d'UX design, créez des produits et des services qui attirent, qui captivent, qui enchantent et inspirent pour améliorer la vie de ceux qui les utilisent ! [less ▲]

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Peer Reviewed
See detailCréation et validation d’une version française du questionnaire AttrakDiff pour l’évaluation de l’expérience utilisateur des systèmes interactifs
Lallemand, Carine UL; Koenig, Vincent UL; Gronier, Guillaume et al

in European Review of Applied Psychology = Revue Européenne de Psychologie Appliquée (2015)

Introduction While user experience (UX) evaluation is a core concern within the field of human–computer interaction (HCI), there is currently no valid self-administered UX evaluation tool in French. The ... [more ▼]

Introduction While user experience (UX) evaluation is a core concern within the field of human–computer interaction (HCI), there is currently no valid self-administered UX evaluation tool in French. The AttrakDiff 2 scale (Hassenzahl, Burmester, & Koller, 2003) is a UX evaluation tool, which relies on a theoretical model distinguishing pragmatic and hedonic qualities of interactive systems. Objective This paper describes the translation and validation of the French version of the AttrakDiff 2 scale in order to ease UX assessment in French-speaking users. Method Following the cross-cultural methodology developed by Vallerand (1989), the questionnaire was translated by trilingual researchers before being back-translated and validated by a panel of experts. A pre-test was conducted on 26 participants. The characteristics of the French version of the AttrakDiff 2 scale were then evaluated through a quantitative online study involving a sample of 381 users. Results The results confirm the expected 3 factors structure and a good internal consistency of each subscale. The links between factors are consistent with Hassenzahl's theoretical model (2003) where pragmatic and hedonic perceived attributes combine to form a judgment of attractiveness. Conclusion The current French version of the AttrakDiff 2 scale is globally reliable with regards to the initial German version and presents satisfactory levels of validity and reliability. [less ▲]

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Peer Reviewed
See detailMesurer la formation de la première impression d’une interface à l’aide du test des 5 secondes
Gronier, Guillaume; Lallemand, Carine UL; Chauvet, Adelaïde

Scientific Conference (2015, July 08)

Cette étude se propose de mesurer la validité scientifique d’une méthode souvent utilisée, mais peu formalisée en évaluation ergonomique d’une Interface Homme-Machine : le test des 5 secondes. Ce ... [more ▼]

Cette étude se propose de mesurer la validité scientifique d’une méthode souvent utilisée, mais peu formalisée en évaluation ergonomique d’une Interface Homme-Machine : le test des 5 secondes. Ce test consiste à présenter à un utilisateur, pendant exactement 5 secondes, une page fixe (page web, écran de logiciel) qu’il doit explorer visuellement. Après 5 secondes, la page disparaît et sa première impression est généralement recueillie à l’aide de quelques questions ouvertes. Afin de mesurer la validité de la méthode, un protocole expérimental a été mis en place afin de comparer les éléments qui sont les plus retenus lors d’un affichage pendant 5 secondes ou pendant une durée illimitée. L’hypothèse qui est posée est que l’utilisateur portera tout d’abord son attention sur les éléments propres à la qualité non-instrumentale de l’interface au cours des premiers instants de l’interaction ; puis au delà de 5 secondes, ce sont les qualités instrumentales qui seront mieux perçues. Les résultats obtenus valident en partie cette hypothèse, et montrent selon nous tout l’intérêt du test des 5 secondes que la recherche doit poursuivre de valider. [less ▲]

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Peer Reviewed
See detailUser Experience: a concept without consensus? Exploring practitioners' perspectives through an international survey.
Lallemand, Carine UL; Gronier, Guillaume; Koenig, Vincent UL

in Computers in Human Behavior (2015), (43), 35-48

For more than a decade, User Experience (UX) has grown into a core concept of Human–Computer Inter- action (HCI). Practitioners and researchers from a wide range of disciplines are daily working with this ... [more ▼]

For more than a decade, User Experience (UX) has grown into a core concept of Human–Computer Inter- action (HCI). Practitioners and researchers from a wide range of disciplines are daily working with this concept. However, despite many attempts to understand, define and scope UX, one may still wonder whether a consensus has been reached on this concept. In a willingness to address the complexity of this research topic and bring the concept of UX to maturity, a replication of an international survey has been conducted. The main goal of the present study is to get a better understanding of practitioners’ view- points on the notion of UX and to analyze potential evolutions over time in the understanding and prac- tical use of the concept. As both practical and theoretical implications of UX are of the greatest importance for whoever designs interactive systems, the exploration of practitioners’ perspectives is a valuable step toward continual improvement of UX activities. The present survey has been conducted amongst 758 practitioners and researchers from 35 nationalities. It allows to better understand how this concept is understood and used throughout the world. Amongst interesting results, important differences were observed according to the geographical location and background of the respondents. [less ▲]

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Peer Reviewed
See detailHow Relevant is an Expert Evaluation of User Experience based on a Psychological Needs-Driven Approach?
Lallemand, Carine UL; Koenig, Vincent UL; Gronier, Guillaume

in Proceedings of the 8th Nordic Conference on Human-Computer Interaction (NordiCHI 2014) (2014)

Many methods and tools have been proposed to assess the User Experience (UX) of interactive systems. However, while researchers have empirically studied the relevance and validity of several UX evaluation ... [more ▼]

Many methods and tools have been proposed to assess the User Experience (UX) of interactive systems. However, while researchers have empirically studied the relevance and validity of several UX evaluation methods, few studies only have explored expert-based evaluation methods for the assessment of UX. If experts are able to assess something as complex and inherently subjective as UX, how they conduct such an evaluation and what criteria they rely on, thus remain open questions. In the present paper we report on 33 UX experts performing a UX evaluation on 4 interactive systems. We provided the experts with UX Cards, a tool based on a psychological-needs driven approach, developed to support UX Design and Evaluation. Results are encouraging and show that UX experts encountered no major issues to conduct a UX evaluation. However, significant differences exist between individual elements that experts have reported on and the overall assessment they made of the systems. [less ▲]

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Peer Reviewed
See detailL’expérience utilisateur : un concept sans consensus? Enquête sur le point de vue des professionnels
Lallemand, Carine UL; Gronier, Guillaume; Koenig, Vincent UL

in van de Leemput, Cécile; Chauvin, Christine; Hellemans, Catherine (Eds.) Activités humaines, Technologies et Bien-être (2013)

Depuis une dizaine d’années, le concept d’expérience utilisateur (UX) se répand dans le domaine des Interactions Homme-Machine (IHM). Centré sur l’utilisateur et son expérience subjective vécue de ... [more ▼]

Depuis une dizaine d’années, le concept d’expérience utilisateur (UX) se répand dans le domaine des Interactions Homme-Machine (IHM). Centré sur l’utilisateur et son expérience subjective vécue de l’interaction avec un système interactif, l’UX s’intéresse, entre autres, aux aspects émotionnels, hédoniques ou encore esthétiques composant l’interaction. Cependant, bien que déjà très utilisé par les professionnels, ce concept souffre notamment d’un manque de recherche empirique. De plus, de nombreuses définitions et perspectives sur l’UX cohabitent sans donner lieu à un consensus scientifique clair. Or, pour progresser dans ce champ de recherche, l’enseigner, ou pour communiquer sur celui-ci, il est nécessaire de mieux le comprendre et le délimiter. Une enquête par questionnaire (adaptée de Law et al., 2009) réalisée sur 758 professionnels et chercheurs de plus de 35 nationalités permet de mieux comprendre comment ce concept est compris et utilisé à travers le monde. Les résultats montrent des divergences entre les profils des participants. [less ▲]

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Peer Reviewed
See detailReplicating an International Survey on User Experience: Challenges, Successes and Limitations
Lallemand, Carine UL; Koenig, Vincent UL; Gronier, Guillaume

in ACM SIGCHI 2013 Conference on Human Factors in Computing Systems (2013)

In order to study how the notion of User Experience (UX) evolved over the last few years, an international survey originally conducted in 2008 by Law et al. [1] has been replicated. Its main goal was to ... [more ▼]

In order to study how the notion of User Experience (UX) evolved over the last few years, an international survey originally conducted in 2008 by Law et al. [1] has been replicated. Its main goal was to get some insights on the points of view from practitioners on the notion of UX. After having slightly adapted the initial (English) survey and having translated it into French and German, more than 758 valid answers have been collected from all over the world. This experience report aims at illustrating some of the challenges involved in the replication of such a study as well as successes and limitations. [less ▲]

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Peer Reviewed
See detailEnhancing User eXperience during Waiting Time in HCI: Contributions of Cognitive Psychology
Lallemand, Carine UL; Gronier, Guillaume

Scientific Conference (2012)

Despite technological progress, dailies Human-Computer Interactions (HCI) are still encompassing moments where the interaction between the user and the system is temporarily interrupted (file download ... [more ▼]

Despite technological progress, dailies Human-Computer Interactions (HCI) are still encompassing moments where the interaction between the user and the system is temporarily interrupted (file download, setup of a program, etc.). These waiting times are often sources of anxiety and irritation. In order to enhance the User eXperience (UX) during waiting time in HCI, this research based on cognitive models of time perception focuses on the impact of several variables on the satisfaction and waiting time perceived by a user. Variations in waiting time duration, cognitive workload and informational level of a feedback screen are therefore experimentally created to study their impact on satisfaction and waiting time perception. The results confirm the existence of a link between cognitive workload and waiting time perception and may provide valuable information for User Interface design. [less ▲]

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Peer Reviewed
See detailLa vitesse de défilement des barres de progression influence-t-elle la perception du temps d’attente ?
Lallemand, Carine UL; Gronier, Guillaume

Scientific Conference (2011, October)

This research focuses on the satisfaction and waiting times perceived by a user during the moments where the interaction between the user and the system is temporarily interrupted (file download, setup of ... [more ▼]

This research focuses on the satisfaction and waiting times perceived by a user during the moments where the interaction between the user and the system is temporarily interrupted (file download, setup of a program, etc.). These waiting times are often sources of anxiety and irritation. They go usually with the presentation of an animated progress bar. The objective of this research is to study the impact of different variable-rate progress bars by varying the speed of scrolling. Thus, we are interested in the effects of acceleration and deceleration between progress bars positions. The results confirm the existence of a causal link between perception of waiting time and satisfaction. In addition, a progress bar with a decelerating speed is significantly more appreciated by the users. The results may provide valuable information for the design of computer interfaces. [less ▲]

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