References of "Berg, Charles 40040074"
     in
Bookmark and Share    
Full Text
Peer Reviewed
See detailHow can Evidence-based Policy Emerge from Empirical Data?
Berg, Charles UL; Milmeister, Marianne UL; Weis, Christiane UL

in Youth Voice Journal (2014), 4

Over the last three decades knowledge driven governance in the youth field has gained in importance. A conditional prerequisite is that evidence-based policy making emerges from empirical data analysis ... [more ▼]

Over the last three decades knowledge driven governance in the youth field has gained in importance. A conditional prerequisite is that evidence-based policy making emerges from empirical data analysis. This does not happen by magic. The following article starts from an in-depth analysis of a surprising indicator value, concerning young people’s electoral participation in Luxembourg and finally, develops a view on how evidence could ideally be produced. Measuring a concept is obviously not enough; evidence should namely be firmly grounded in a new role of the researcher, a reflective professionalization going beyond traditional confines and embedded organizational structures allowing a fruitful interaction between social research and decision making. [less ▲]

Detailed reference viewed: 127 (47 UL)
See detailSuperdiversität in Luxemburg?
Berg, Charles UL; Milmeister, Marianne UL; Weis, Christiane UL

in Sieburg, Heinz (Ed.) Vielfalt der Sprachen - Varianz der Perspektiven. Zur Geschichte und Gegenwart der Luxemburger Mehrsprachigkeit (2013)

Der vorliegende Beitrag befasst sich mit der Übertragung von Stephen Vertovecs Superdiversitätskonzept auf die Luxemburger Situation. Nach einer knappen Erläuterung des Begriffs werden unterschiedliche ... [more ▼]

Der vorliegende Beitrag befasst sich mit der Übertragung von Stephen Vertovecs Superdiversitätskonzept auf die Luxemburger Situation. Nach einer knappen Erläuterung des Begriffs werden unterschiedliche Aspekte auf Luxemburg bezogen und kritisch auf ihre Angemessenheit geprüft: historischer und politischer Kontext, demografische Entwicklung, Sprachensituation, Kultur und Religion, Vervielfältigung von Migrantenstatuten. Als vorläufiges Ergebnis kann man festhalten, dass man weder in politischer noch in pädagogischer Hinsicht in Luxemburg an einer Superdiversitätsdebatte vorbeikommt und dass damit auch die sozial- und erziehungswissenschaftliche Forschung an der Universität vor einer entscheidenden Herausforderung steht. [less ▲]

Detailed reference viewed: 116 (9 UL)
See detailLearning mobility in the youth field: Starting to set a framework
Berg, Charles UL; Milmeister, Marianne UL; Weis, Christiane UL

in Friesenhahn, Günter J.; Schild, Hanjo; Wicke, Hans-Georg (Eds.) et al Learning mobility and non-formal learning in European contexts. Policies approaches and examples (2013)

This contribution presents an overture to future EPLM (European Platform on Learning Mobility) debates from a researcher's perspective. It describes three possible entries: the European youth research ... [more ▼]

This contribution presents an overture to future EPLM (European Platform on Learning Mobility) debates from a researcher's perspective. It describes three possible entries: the European youth research landscape, the changing concepts of mobility and learning as well as considerations regarding innovation in research methods. One of the conclusions is that EPLM is related to an in-depth transformation of social science. [less ▲]

Detailed reference viewed: 72 (20 UL)
See detailDiversité des jeunes et accès au bien-être (DJAB). Rapport de projet
Berg, Charles UL; Meyer, Jean-Louis; Milmeister, Marianne UL

Report (2012)

L'étude internationale "Health Behaviour in Schoolaged Children (HBSC)" de l'Organisation mondiale de la santé (OMS) a été menée dans les écoles de l'enseignement secondaire (et primaire) luxembourgeois ... [more ▼]

L'étude internationale "Health Behaviour in Schoolaged Children (HBSC)" de l'Organisation mondiale de la santé (OMS) a été menée dans les écoles de l'enseignement secondaire (et primaire) luxembourgeois et un premier rapport en a été publié sous l'intitulé "Das Wohlbefinden der Jugendlichen in Luxemburg". L’échantillon de l’étude comprend uniquement des adolescents scolarisés. Par cette approche, les jeunes en âge scolaire, ne fréquentant pas ou seulement irrégulièrement l’école, sont sous-représentés. Or, afin d’améliorer l’accès au bien-être et à la santé ainsi qu’à l’information y liée, il est important d’identifier les facteurs qui influencent les comportements de santé des jeunes en général et de ceux qui vivent des conditions difficiles en particulier. Par conséquent, il est indispensable d’étudier les jeunes dans la diversité de leurs réalités individuelles, familiales et sociales. Dans un but d’améliorer la représentativité de l’analyse et de faciliter aux professionnels concernés le développement de mesures concrètes de prévention, adaptés aux besoins spécifiques des jeunes, il nous semble important de répliquer l’enquête dans une optique comparative et analytique auprès de groupes de jeunes sous-représentés dans l’étude initiale. Il s’agit notamment de jeunes en situations individuelle, familiale et sociale difficiles et engagés dans des trajectoires vulnérables, comme par exemple des jeunes ayant abandonnés précocement l’école, des toxicomanes ou des jeunes placés dans un centre socio-éducatif. [less ▲]

Detailed reference viewed: 53 (13 UL)
See detailNeeds analysis report for Luxembourg
Berg, Charles UL; Joachim, Patrice UL; Kneip, Nico et al

in Berg, Charles; Kneip, Nico; Sahr, Romain (Eds.) et al Changing educational competences in a context of language diversity: Luxembourg related outcomes from a European project (2011)

Detailed reference viewed: 31 (2 UL)
See detailIm Dialog mit den Daten das eigene Erzählen der Geschichte finden: Über die Kodierverfahren der Grounded-Theory-Methodologie
Berg, Charles UL; Milmeister, Marianne UL

in Mey, Günter; Mruck, Katja (Eds.) Grounded Theory Reader (2011)

Grounded Theory Methodology (GTM) coding procedures are the topic of the current contribution. The article aims at improving coding practice and at making explicit different aspects underpinning GTM ... [more ▼]

Grounded Theory Methodology (GTM) coding procedures are the topic of the current contribution. The article aims at improving coding practice and at making explicit different aspects underpinning GTM. Special emphasis is placed on linking both the dialogue with data and the development of a storyline. The starting point is a general description of coding, followed by a discussion of the different stages of coding (open, axial/theoretical and selective coding) and the conclusion puts forward the idea of a reflective-interpretive handling of GTM. [less ▲]

Detailed reference viewed: 119 (14 UL)
See detailPréface
Berg, Charles UL; Weis, Christiane UL

in Berg, Charles; Kneip, Nico; Sahr, Romain (Eds.) et al Changing educational competences in a context of language diversity: Luxembourg related outcomes from a European project (2011)

Detailed reference viewed: 24 (1 UL)
See detailChanging educational competences in a context of language diversity: Luxembourg related outcomes from a European project
Berg, Charles UL; Kneip, Nico; Sahr, Romain UL et al

Book published by University of Luxembourg (2011)

Detailed reference viewed: 41 (4 UL)
See detailThe national adaptation in Luxembourg
Berg, Charles UL; Joachim, Patrice UL; Kneip, Nico et al

in Berg, Charles; Kneip, Nico; Sahr, Romain (Eds.) et al Changing educational competences in a context of language diversity: Luxembourg related outcomes from a European project (2011)

Detailed reference viewed: 82 (9 UL)
See detailAnwendung der Grounded Theory in der Evaluation
Berg, Charles UL; Milmeister, Marianne UL

Scientific Conference (2010, September)

Detailed reference viewed: 64 (4 UL)
See detailCESIJE und Evaluation
Berg, Charles UL; Biewers, Sandra UL; Milmeister, Marianne UL et al

in Zeitschrift für Evaluation (2010), 9(2), 349-354

Detailed reference viewed: 41 (15 UL)
See detailNeeds analysis report for Luxembourg in the frame of the EUCIM-TE-project
Berg, Charles UL; Joachim, Patrice UL; Kneip, Nico et al

Report (2009)

Detailed reference viewed: 32 (1 UL)
See detailSavoirs et engagements: Hommage à Georges Wirtgen
Berg, Charles UL; Kerger, Lucien UL; Meisch, Nico et al

Book published by éditions PHI (2009)

Le volume se veut un hommage à Georges Wirtgen, docteur en psychologie, directeur honoraire de l'ISERP, président du Conseil permanent de la langue luxembourgeoise et président-fondateur honoraire du ... [more ▼]

Le volume se veut un hommage à Georges Wirtgen, docteur en psychologie, directeur honoraire de l'ISERP, président du Conseil permanent de la langue luxembourgeoise et président-fondateur honoraire du CESIJE (Centre d'études sur la situation des jeunes en Europe asbl). Le projet réunit en tant que contributeurs les disciples, collègues et amis de Georges Wirtgen qu'il a côtoyés dans les différents domaines de ses activités professionnelles et scientifiques. "Savoirs et engagements" représente un document important donnant un regard original sur le paysage de la recherche et de l'enseignement supérieur et universitaire au Luxembourg. Il met notamment l'accent sur l'importance d'une osmose entre savoirs et engagements qui doit se faire dans l'intérêt de l'environnement social direct de l'Université. [less ▲]

Detailed reference viewed: 86 (23 UL)
See detailMobilität und Sozialisation
Berg, Charles UL; Milmeister, Marianne UL

in Berg, Charles; Kerger, Lucien; Meisch, Nico (Eds.) et al Savoirs et engagements. Hommage à Georges Wirtgen (2009)

Detailed reference viewed: 58 (14 UL)