References of "Sischka, Philipp 50003106"
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Peer Reviewed
See detailQuality of Work: Validation of a New Instrument in Three Languages
Steffgen, Georges UL; Kohl, Diane; Reese, Gerhard et al

in International Journal of Environmental Research and Public Health (2015), 12(12), 1498815006

Introduction and objective: A new instrument to measure quality of work was developed in three languages (German, French and Luxembourgish) and validated in a study of employees working in Luxembourg ... [more ▼]

Introduction and objective: A new instrument to measure quality of work was developed in three languages (German, French and Luxembourgish) and validated in a study of employees working in Luxembourg. Methods and results: A representative sample (n = 1529) was taken and exploratory factor analysis revealed a six-factor solution for the 21-item instrument (satisfaction and respect, mobbing, mental strain at work, cooperation, communication and feedback, and appraisal). Reliability analysis showed satisfying reliability for all six factors and the total questionnaire. In order to examine the construct validity of the new instrument, regression analyses were conducted to test whether the instrument predicted work characteristics’ influence on three components of well-being—burnout, psychological stress and maladaptive coping behaviors. Conclusion: The present validation offers a trilingual inventory for measuring quality of work that may be used, for example, as an assessment tool or for testing the effectiveness of interventions. [less ▲]

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Peer Reviewed
See detailImplementation of the forced answering option within online surveys: Do higher item response rates come at the expense of participation and answer quality?
Decieux, Jean Philippe Pierre UL; Mergener, Alexandra; Sischka, Philipp UL et al

in Psihologija (2015), 48(4), 311-326

Online surveys have become a popular method for data gathering for many reasons, including low costs and the ability to collect data rapidly. However, online data collection is often conducted without ... [more ▼]

Online surveys have become a popular method for data gathering for many reasons, including low costs and the ability to collect data rapidly. However, online data collection is often conducted without adequate attention to implementation details. One example is the frequent use of the forced answering option, which forces the respondent to answer each question in order to proceed through the questionnaire. The avoidance of missing data is often the idea behind the use of the forced answering option. However, we suggest that the costs of a reactance effect in terms of quality reduction and unit nonresponse may be high because respondents typically have plausible reasons for not answering questions. The objective of the study reported in this paper was to test the influence of forced answering on dropout rates and data quality. The results show that requiring participants answer every question increases dropout rates and decreases quality of answers. Our findings suggest that the desire for a complete data set has to be balanced against the consequences of reduced data quality. [less ▲]

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Peer Reviewed
See detail„To force or not to force. That is the question!“: Die Auswirkungen des Einsatzes von Forced-Response-Fragen auf die Qualität der Befragungsergebnisse
Mergener, Alexandra; Sischka, Philipp UL; Decieux, Jean Philippe Pierre UL

in Verhandlungen der Kongresse der Deutschen Gesellschaft für Soziologie (2015), 1

Die Methode der Onlinebefragung hat sich innerhalb des letzten Jahrzehnts als Befragungsroutine etabliert. Sie ist zumeist mit niedrigen Kosten verbunden und ermöglicht es innerhalb kürzester Zeit hohe ... [more ▼]

Die Methode der Onlinebefragung hat sich innerhalb des letzten Jahrzehnts als Befragungsroutine etabliert. Sie ist zumeist mit niedrigen Kosten verbunden und ermöglicht es innerhalb kürzester Zeit hohe Fallzahlen zu erzielen sowie „fundierte“ Ergebnisse zu generieren. Dies führte einerseits zu einer Demokratisierung der Umfrageforschung, denn mithilfe der Onlinebefragung ist es nahezu jedem möglich ein Befragungsprojekt durchzuführen. Andererseits resultiert daraus aber auch, dass viele Befragungen von Laien durchgeführt werden, dadurch eine schlechte Qualität aufweisen und zahlreiche Operationalisierungsfehler enthalten. Ein Beispiel hierfür ist die Verwendung der Forced Response Option, deren Auswirkungen innerhalb dieses Forschungsprojektes untersucht werden. Theoretischer Hintergrund des Projektes Als Forced-Response wird allgemein die Möglichkeit bezeichnet den Respondenten einer Umfrage zur Beantwortung einer Frage zu verpflichten. Bei den meisten Programmpaketen zur Durchführung eines Onlinesurveys ist dies auf einfachste Art und Weise zu realisieren. Diese Praxis kommt zuweilen sehr häufig auch zur Anwendung, ohne dass sich die Fragesteller über eventuelle Folgen ihrer Wahl bewusst sind. In den Handbüchern der Programme wird diese Option als eine Lösung angepriesen, die den Item Non Response verringert. In der Methodenliteratur gibt es jedoch zahlreiche Bedenken und Gegenstimmen für diese Vor-gehens¬weise. Diese Bedenken speisen sich aus der Über¬legung, dass der Befragte plausible Gründe haben kann, um nicht zu antworten (der Befragte versteht die Frage nicht, die entsprechende Antwortkategorie fehlt, der Befragte will die Frage aus persönlichen Gründen bewusst nicht beantworten, usw.). Verpflichtet man den Befragten unter diesen Umständen eine Antwort zu geben, könnte dies möglicherweise dazu führen, dass die Befragung abgebrochen wird oder der Befragte eine willkürliche/inhaltsunabhängige Antwort gibt. Forschungshypothesen und Design Zusammenfassend lassen sich damit zwei zentrale Thesen aufstellen: 1. Forced-Response führt zu erhöhtem Unit Non Response. 2. Forced-Response führt zu weniger validen Antworten (Lügen oder Zufallsantwort). Allerdings gibt es bisher kaum empirische Untersuchungen, die diese Behauptungen belegen. Hier setzt diese Studie an und untersucht über ein Split Ballot Experiment die Folgen der Implementierung der Forced-Response-Option. Ergebnisse Diese zeigen, dass die Respondenten früher abbrechen beziehungsweise die neu¬trale Antwortkategorie häufiger wählen. Weiterhin zeigt sich, dass unter Antwortzwang die sozial wünschenswerte Antwortkategorie signifikant häufiger gewählt wurde [less ▲]

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See detailHirschman, Albert: Exit, Voice, Loyalty
Sischka, Philipp UL

in Kühl, Stefan (Ed.) Schlüsselwerke der Organisationsforschung (2015)

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See detailHigher response rates at the expense of validity? Consequences of the implementation of the ‘forced response‘ option within online surveys
Decieux, Jean Philippe Pierre UL; Mergener, Alexandra; Neufang, Kristina et al

Poster (2015)

Due to the low cost and the ability to reach thousands of people in a short amount of time, online surveys have become well established as a source of data for research. As a result, many non ... [more ▼]

Due to the low cost and the ability to reach thousands of people in a short amount of time, online surveys have become well established as a source of data for research. As a result, many non-professionals gather their data through online questionnaires, which are often of low quality due to having been operationalised poorly (Jacob/Heinz/Décieux 2013; Schnell/Hill/Esser 2011). A popular example for this is the ‘forced response‘ option, whose impact will be analysed within this research project. The ‘forced response’ option is commonly described as a possibility to force the respondent to give an answer to each question that is asked. In most of the online survey computer software, it is easily achieved by enabling a checkbox. Relevance: There has been a tremendous increase in the use of this option, however, the inquirers are often not aware of the possible consequences. In software manuals, this option is praised as a strategy that significantly reduces item non-response. In contrast, research studies offer many doubts that counter this strategy (Kaczmirek 2005, Peytchev/Crawford 2005, Dillman/Smyth/Christian 2009, Schnell/Hill/Esser 2011, Jacob/Heinz/Décieux 2013). They are based on the assumption that respondents typically have plausible reasons for not answering a question (such as not understanding the question; absence of an appropriate category; personal reasons e.g. privacy). Research Question: Our thesis is that forcing the respondents to select an answer might cause two scenarios: - Increasing unit non-response (increased dropout rates) - Decreasing validity of the answers (lying or random answers). Methods and Data: To analyse the consequences of the implementation of ‘forced response’ option, we use split ballot field experiments. Our analysis focuses especially on dropout rates and response behaviour. Our first split ballot experiment was carried out in July 2014 (n=1056) and we have planned a second experiment for February 2015, so that we will be able to present our results based on strong data evidence. First results: If the respondents are forced to answer each question, they will - cancel the study earlier and - choose more often the response category “No” (in terms of sensitive issues). [less ▲]

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See detailTraditionen der Medienwirkungsforschung im Überblick
Jäckel, Michael; Fröhlich, Gerrit; Röder, Daniel et al

in von Gross, Friederike; Meister, Dorothee; Sander, Uwe (Eds.) Die Geschichte der Medienpädagogik in Deutschland (2015)

The article offers an overview of the tradition of media research effects. It summarizes the Persuasion Theories, Active Audience Theories, Social Context Theories, Societal and Media Theories ... [more ▼]

The article offers an overview of the tradition of media research effects. It summarizes the Persuasion Theories, Active Audience Theories, Social Context Theories, Societal and Media Theories, Interpretative Effects Models and New Media Theories. [less ▲]

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See detailZum Zusammenhang von Kapitalismus und Wohlstand bei Keynes
Maurer, Andrea; Sischka, Philipp UL

in Pies, Ingo; Leschke, Martin (Eds.) John Maynard Keynes' Gesellschaftstheorie (2015)

Detailed reference viewed: 46 (5 UL)
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See detailPeter, Laurence; Hull Raymond: The Peter Principle: Why Things Always Go Wrong
Mergener, Alexandra; Sischka, Philipp UL

in Kühl, Stefan (Ed.) Schlüsselwerke der Organisationsforschung (2015)

Detailed reference viewed: 131 (6 UL)
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See detail„To force or not to force. That is the question!“ – Die Auswirkungen des Einsatzes von Forced-Response-Fragen auf die Befragungsergebnisse –
Mergener, Alexandra; Sischka, Philipp UL; Decieux, Jean Philippe Pierre UL

Poster (2014)

Die Methode der Onlinebefragung hat sich innerhalb des letzten Jahrzehnts als Befragungsroutine etabliert. Sie ist zumeist mit niedrigen Kosten verbunden und ermöglicht es innerhalb kürzester Zeit hohe ... [more ▼]

Die Methode der Onlinebefragung hat sich innerhalb des letzten Jahrzehnts als Befragungsroutine etabliert. Sie ist zumeist mit niedrigen Kosten verbunden und ermöglicht es innerhalb kürzester Zeit hohe Fallzahlen zu erzielen sowie „fundierte“ Ergebnisse zu generieren. Dies führte einerseits zu einer Demokratisierung der Umfrageforschung, denn mithilfe der Onlinebefragung ist es nahezu jedem möglich ein Befragungsprojekt durchzuführen. Andererseits resultiert daraus aber auch, dass viele Befragungen von Laien durchgeführt werden, dadurch eine schlechte Qualität aufweisen und zahlreiche Operationalisierungsfehler enthalten (Jacob/Heinz/Décieux 2013; Schnell/Hill/Esser 2011). Ein Beispiel hierfür ist die Verwendung der Forced Response Option, deren Auswirkungen innerhalb dieses Forschungsprojektes untersucht werden. Theoretischer Hintergrund des Projektes Als Forced-Response wird allgemein die Möglichkeit bezeichnet den Respondenten einer Umfrage zur Beantwortung einer Frage zu verpflichten. Bei den meisten Programmpaketen zur Durchführung eines Onlinesurveys ist dies auf einfachste Art und Weise zu realisieren. Diese Praxis kommt zuweilen sehr häufig auch zur Anwendung, ohne dass sich die Fragesteller über eventuelle Folgen ihrer Wahl bewusst sind. In den Handbüchern der Programme (bspw. EFS Survey Manual 9.0) wird diese Option als eine Lösung angepriesen, die den Item Non Response verringert. In der Methodenliteratur gibt es jedoch zahlreiche Bedenken und Gegenstimmen für diese Vor-gehens¬weise (Kaczmirek 2005, Peytchev/Crawford 2005, Dillman/Smyth/Christian 2009, Schnell/ Hill/Esser 2011, Jacob/Heinz/Décieux 2013). Diese Bedenken speisen sich aus der Über¬legung, dass der Befragte plausible Gründe haben kann, um nicht zu antworten (der Befragte versteht die Frage nicht, die entsprechende Antwortkategorie fehlt, der Befragte will die Frage aus persönlichen Gründen bewusst nicht beantworten, usw.). Verpflichtet man den Befragten unter diesen Umständen eine Antwort zu geben, könnte dies möglicherweise dazu führen, dass die Befragung abgebrochen wird oder der Befragte eine willkürliche/inhaltsunabhängige Antwort gibt. Zusammenfassend lassen sich damit zwei zentrale Thesen aufstellen: 1. Forced-Response führt zu erhöhtem Unit Non Response. 2. Forced-Response führt zu weniger validen Antworten (Lügen oder Zufallsantwort). Allerdings gibt es bisher kaum empirische Untersuchungen, die diese Behauptungen belegen. Ziel des Projektes Über Split Ballot Experimente werden die genauen Folgen der Implementierung einer Forced-Response-Option empirisch abgebildet. Die Folgen sollen über die Analyse von Abbruchquoten und Antwortreaktionszeiten dargestellt werden. Die Feldphase des Online-Experiments endet Mitte Juli 2014, sodass wir dann in der Lage sind, aktuelle und bisher nicht veröffentlichte Ergebnisse auf dem Kongress zu präsentieren. [less ▲]

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See detailDer diskrete Charme des Marktes: Zur sozialen Problematik der Marktwirtschaft
Sischka, Philipp UL

in Oesterdiekhof, Georg W. (Ed.) Lexikon der soziologischen Werke (2013)

Detailed reference viewed: 47 (4 UL)
See detailLebensqualität im Landkreis Trier-Saarburg 2013
Jacob, Rüdiger; Sischka, Philipp UL; Helsper, Anke et al

Report (2013)

Detailed reference viewed: 45 (2 UL)
See detailVersorgungsbericht Trier-Saarburg
Jacob, Rüdiger; Michels, Harald; Sischka, Philipp UL et al

Report (2013)

Detailed reference viewed: 59 (2 UL)