References of "Heinen, Andreas 50001957"
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See detailYouth transitions and integration in a multicultural society
Heinen, Andreas UL; Willems, Helmut UL

in EARA Newsletter - European Association of Research on Adolescence (2014)

From a sociological perspective youth as a life phase is mainly characterized by processes of socialization and individual development on the one hand and the managements of transitions to adulthood on ... [more ▼]

From a sociological perspective youth as a life phase is mainly characterized by processes of socialization and individual development on the one hand and the managements of transitions to adulthood on the other. Transitions to adulthood are related to young people’s development of social and economic independence and their societal integration and participation. Transitions have changed substantially over the past decades: they are postponed, de-standardized and supposed to be rather subject to individual choice than the result of prescribed patterns. Hurrelmann distinguishes four domains of transition: (1) the development of intellectual and social competence (in order to achieve the occupation role), (2) the ability to enter a relationship (in order to fulfil the partner and family role), (3) the ability to use the market (in order to enter the consumer role) and (4) the development of a system of norms and values (in order to assume the political citizen role). From a functionalist point of view, these tasks form the key dimensions for societal integration. Young people have to assume certain social roles in order to maintain the continuity of the society. But in the perspective of a theory of action, social roles also form the key elements for the individual development. Young people are considered to be active agents and “navigators” that call the offered social roles and role behaviours into question and develop them further. hese theoretical concepts form an important reference for the migration and integration research as well. Since the developmental tasks refer to an individual life-course perspective, the focus of migration and integration research is rather on the institutions and the participation of young migrants. Based on the scientific discourse in the field of migration research Willems, Filsinger and Rotink define four main dimensions of integration: structural integration (education, employment), cultural integration (values, normative orientation, language), social integration (friendship, peer group), and identity integration (sense of belonging to the host society). The present article takes up some of these dimensions in order to describe the situation of young migrants in Luxembourg. It presents selected empirical data for the Grand Duchy and focuses on the different dimensions of integration. [less ▲]

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See detailEin partizipatives Modell der Wissensgenerierung – Der luxemburgische Jugendbericht
Meyers, Christiane UL; Heinen, Andreas UL; Willems, Helmut UL

in Willems, Helmut (Ed.) Konzepte und Methoden der Jugendberichterstattung: Wissenschaftliche Herausforderungen und Perspektiven (2014)

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See detailKonzepte und Indikatoren zur Ermittlung von Exklusionsrisiken (3-tägiger Workshop)
Heinen, Andreas UL; Decieux, Jean Philippe Pierre UL

Presentation (2013, July)

Die Veranstaltung gibt eine Einführung in die Konzepte und Indikatoren zur Ermittlung von Exklusionsrisiken. Als Workshop konzipiert, bietet die Veranstaltung den Studierenden zudem die Gelegenheit, die ... [more ▼]

Die Veranstaltung gibt eine Einführung in die Konzepte und Indikatoren zur Ermittlung von Exklusionsrisiken. Als Workshop konzipiert, bietet die Veranstaltung den Studierenden zudem die Gelegenheit, die vorgestellten Konzepte anhand ausgewählter Themen und Fragestellungen anzuwenden und weiter zu vertiefen. Das erste Modul umfasst eine Einführung in die theoretischen Grundlagen des Konzepts der Exklusion und erläutert die verschiedenen Dimensionen der Exklusion (ökonomisch, politisch-institutionell, kulturell, sozial) Im zweiten Modul bearbeiten die Teilnehmer im Rahmen von Gruppenarbeiten diese verschiedenen Dimensionen der Exklusion auf der Grundlage ausgewählter Literatur. Die Ergebnisse der Gruppenarbeiten werden im Anschluss von den Studierenden in Form von Kurzreferaten vorgestellt und diskutiert. Das dritte Modul beschäftigt sich mit den theoretischen und methodischen Grundlagen der Indikatorenbildung. Im vierten Modul erarbeiten die Studierenden am Beispiel ausgewählter Dimensionen von Exklusion ein Indikatorenkonzept welches im Anschluss vorgestellt wird. [less ▲]

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See detailJugendliche als Zielgruppe offener Jugendarbeit
Willems, Helmut UL; Heinen, Andreas UL; Meyers, Christiane UL

in Handbuch offene Jugendarbeit in Luxemburg (2013)

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See detailJugendliche Risikolagen im Übergang zwischen Schule und Beruf
Milmeister, Paul UL; Heinen, Andreas UL; Milmeister, Marianne UL et al

Report (2013)

In vielen europäischen Ländern haben Jugendliche zunehmend Probleme beim Übergang von der Schule in den Beruf. Die hohen Zahlen arbeitsloser Jugendlicher in vielen Ländern Europas verdeutlichen diesen ... [more ▼]

In vielen europäischen Ländern haben Jugendliche zunehmend Probleme beim Übergang von der Schule in den Beruf. Die hohen Zahlen arbeitsloser Jugendlicher in vielen Ländern Europas verdeutlichen diesen Trend. Der vorliegende Bericht greift diese Entwicklung auf und beschäftigt sich mit den spezifischen Problemen und Risiken von Jugendlichen in Luxemburg beim Übergang auf den Arbeitsmarkt. In einem ersten Schritt werden die zentralen theoretischen Konzepte zur Beschreibung von Übergängen und Übergangsproblemen skizziert und kritisch erläutert. Davon ausgehend erfolgt für Luxemburg die differenzierte Beschreibung potentieller Problem- und Risikolagen von Jugendlichen. Die empirische Analyse erfolgt dabei auf der Grundlage vorhandener Daten (Sekundäranalyse). Der Blick wird nicht nur auf die Arbeitslosigkeit gerichtet, sondern auch auf die Situation Jugendlicher in Bildungs- und Arbeitsmaßnahmen, in prekärer Beschäftigung sowie auf Jugendliche, die inaktiv sind. [less ▲]

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Peer Reviewed
See detailYouth reporting as an instrument of knowledge production
Meyers, Christiane UL; Heinen, Andreas UL

Scientific Conference (2012, September 22)

European societies are reshaping and young generations in particular face the subsequent economic and social changes. The current economic crisis exacerbates the risk of youth poverty, aggravates social ... [more ▼]

European societies are reshaping and young generations in particular face the subsequent economic and social changes. The current economic crisis exacerbates the risk of youth poverty, aggravates social exclusion, and threatens the overall integration and participation of young people (Willems, Heinen & Meyers, 2012). Policymakers as well as stakeholders of the practical field have to find answers and solutions to tackle these challenges. They need reliable knowledge and systematic information to develop appropriate and effective measures. Social reporting generating “information on social structures and processes and on preconditions and consequences of social policy, regularly, in time, systematically, and autonomously” (Zapf, 1977, p.11) can provide an important evidence base for the decision-making process in policy and praxis. Our contribution starts with the argument that in modern knowledge societies, the autonomy of science has decreased and has become more open to politics and praxis. This becomes obvious by an increasing importance of co-production and participation in science and research (Nowotny, 2001; Weingart, 1997). Using the first Luxembourgish youth report as an example, we outline its underlying innovative concept of participatory social reporting. The report’s main characteristic is the systematic involvement of experts from the fields of policy, practice and research throughout the entire period of reporting. It aims to open the research process to experts and to integrate their professional knowledge (Willems et al., 2010). The presented concept of youth reporting is not an autonomous and exclusive process reserved to researchers. It is rather a “hybrid panel” (Lüders, 2006) where evidence is negotiated in a co-productive process between researchers and experts. Thus, the concept is characterised by its open, participatory and dialogue approach. We show how this concept was realised in the different phases and how it contributes to the reporting process: (1) In a first phase to explore socially relevant topics and issues and to define an agenda, (2) in a second phase to generate evidence and (3) in a final phase to define measures and actions for policymakers. [less ▲]

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Peer Reviewed
See detailA generation between political disillusion and social engagement. How do young people engage in European societies?
Meyers, Christiane UL; Heinen, Andreas UL; Willems, Helmut UL

Scientific Conference (2012, June 28)

Young people’s voting turnout, political interest, party membership and trust in politicians have decreased in many European countries for the last decades (European Commission, 2009; Stolle & Hooghe ... [more ▼]

Young people’s voting turnout, political interest, party membership and trust in politicians have decreased in many European countries for the last decades (European Commission, 2009; Stolle & Hooghe, 2005). Many social scientists suggest that this reduced interest and engagement is especially due to the increasing gap between the political system on the one hand and young people’s social situation on the other. They argue that conventional political forms of participation are less adapted to the diversity of youth lifestyles and forms of (self)-expression and that political decision making in times of economic crisis and rapid social change is not concerned with the problems of young people, their transition into labour market and their integration into society (Willems, Heinen & Meyers, 2012). The mobilization of an increasing number of young people for alternative forms of social and political engagement proves that the young generation is still engaged in democratic and civic behaviour. Young people believe in democratic values and they show high engagement in social, cultural and civil activities. They engage in political issues, but they do it different to the older generations (Norris, 2003; Sloam, 2011) The new forms of young people’s participation reflect their lifestyles and are adapted to their individual needs and interests. Their activities are more punctual, delimited, action-orientated, not hierarchical, and issue-based. Young people prefer forms of participation like the internet, petitions, demonstrations and consumer activism. Thus, they show rather a changed citizenship than a general political apathy (Dalton, 2008). Our contribution examines this broader concept of participation and takes the large variety of youth specific forms of participation into account. The presented findings are principally based on analysis of the European Social Values Studyurvey (EVSS). The main purpose is to elaborate on the factors that influence young people’s activities in the wide range of political engagement: What are the structural and individual conditions for young people’s engagement in the different fields? We focus on three levels: (1) the macro-level (e.g. democratic culture of the country), (2) the meso-level (e.g. leisure activities, membership in associations), and (3) the micro-level (e.g. age, gender, migration background, education). [less ▲]

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Peer Reviewed
See detailEXPLORING THE LINK BETWEEN LOCAL AND GLOBAL KNOWLEDGE SPILLOVERS: Evidence from Plant-Level Data
Barrios, Salvador; Bertinelli, Luisito UL; Heinen, Andreas UL et al

in Scandinavian Journal of Economics (2012)

We investigate the existence of local (i.e. within-country) and global (i.e. between-country) knowledge spillovers within a single analytical framework. Our analysis is based on an exhaustive database on ... [more ▼]

We investigate the existence of local (i.e. within-country) and global (i.e. between-country) knowledge spillovers within a single analytical framework. Our analysis is based on an exhaustive database on Irish manufacturing plants covering the period 1986-1994 and focuses on the impact of R\&D spillovers on productivity. Our results show that while the R\&D undertaken by multinationals active in Ireland has had no significant impact on local plants’ productivity, these multinationals have, nevertheless, through their presence, favoured the diffusion of global R\&D spillovers. We furthermore show that while domestic plants benefited from R\&D spillovers emanating from other domestic firms, these spillovers had a much more limited spatial scope compared to multinational-presence induced spillovers. Foreign affiliates in turn, have directly gained from the size of the R\&D stock in their origin country, but there is no evidence that foreign affiliates located in Ireland had benefited from local R\&D spillovers. [less ▲]

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Peer Reviewed
See detailDie Rolle des Expertenwissens in der Jugendberichterstattung. Erfahrungen aus dem ersten luxemburgischen Jugendbericht
Meyers, Christiane UL; Heinen, Andreas UL; Willems, Helmut UL

Scientific Conference (2011, March 24)

Mit dem ersten Jugendbericht wurde im Jahr 2010 erstmals ein Gesamtbericht zur Lebenssituation junger Menschen in Luxemburg erstellt. Der luxemburgische Jugendbericht reiht sich damit in die Entwicklung ... [more ▼]

Mit dem ersten Jugendbericht wurde im Jahr 2010 erstmals ein Gesamtbericht zur Lebenssituation junger Menschen in Luxemburg erstellt. Der luxemburgische Jugendbericht reiht sich damit in die Entwicklung der Sozialberichterstattung vieler anderer europäischer Länder ein, wo in regelmäßigen Abständen Berichte über die Lebenssituation spezieller Bevölkerungsgruppen (Kinder, Jugendliche, Migranten usw.) erscheinen. Quantitative Daten stellen eine wichtige Grundlage des Berichtes dar (Statistiken, Umfragedaten); mittels statistischer Kennzahlen und Verteilungen werden die soziale Realität beschrieben und gesellschaftliche Entwicklungen aufgezeigt. Während die luxemburgische Jugendberichterstattung damit stark an den etablierten Modellen der Sozialberichterstattung orientiert ist, wurde darüber hinaus eine eigene zusätzliche methodisch-konzeptionelle Strategie entwickelt. Neben den quantitativen Daten wurden auch qualitative Verfahren (Experteninterviews, Gruppendiskussionen) eingesetzt. Ziel war es, auch das Erfahrungswissen und die Diskurse in den jugendrelevanten Handlungsfeldern von Praxis, Politik und Wissenschaft für die inhaltliche Ausarbeitung des Berichtes nutzbar zu machen und damit einen Bericht zu erstellen, der über eine reine Datenbeschreibung hinausgeht. Dafür wurde über den gesamten Berichtsprozess ein strukturierter Dialog zwischen Wissenschaft, Praxisakteuren und den zuständigen Fachpolitiken organisiert. Der Beitrag zeigt am Beispiel des ersten luxemburgischen Jugendberichtes, wie Expertenwissen als Datenquelle für die Berichterstattung genutzt werden kann. Er geht der Frage nach, welchen Stellenwert die Expertise, das Erfahrungs- und Handlungswissen von Experten im Rahmen einer Sozialberichterstattung - die traditionell quantitative Daten zum Ausgangspunkt von Beschreibung und Analyse macht - einnimmt. Darüber hinaus wird diskutiert, inwiefern die Praxisdiskurse als spezifische Wissensformen gelten können und wie sie dazu beitragen können, die Jugendberichterstattung im Sinne einer belastbaren „evidence base“ für Praxis und Politik weiterzuentwickeln. [less ▲]

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See detailKey aspects of the current life situation of young people in Luxembourg
Willems, Helmut UL; Heinen, Andreas UL; Meyers, Christiane UL et al

in Ministère de la Famille et de l'Intégration (Ed.) National Report on the Situation of Young People in Luxembourg. Abridged version (2011)

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See detailFreiwilliges Engagement von Jugendlichen als Lernfeld
Willems, Helmut UL; Heinen, Andreas UL; Meyers, Christiane UL

in Forum für Politik, Gesellschaft und Kultur in Luxemburg (2011), (312), 41-43

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Peer Reviewed
See detailDer Einsatz qualitativer Methoden in der Sozialberichterstattung: Erfahrungen aus dem ersten luxemburgischen Jugendbericht
Meyers, Christiane UL; Heinen, Andreas UL; Willems, Helmut UL

Scientific Conference (2010, September 16)

Die Sozialberichterstattung als spezieller Forschungszweig der Sozialwissenschaften, hat sich mittlerweile in vielen Gesellschaften etabliert und institutionell verankert. Historisch gesehen geht die ... [more ▼]

Die Sozialberichterstattung als spezieller Forschungszweig der Sozialwissenschaften, hat sich mittlerweile in vielen Gesellschaften etabliert und institutionell verankert. Historisch gesehen geht die Sozialberichterstattung vor allem auf die Sozialindikatorenbewegung der 1960er und 1970er Jahre zurück. Zentrales Instrument der Berichterstattung ist die Erstellung von Berichten unter der Verwendung sozialer Indikatoren zur Messung von Lebensqualität und Lebensbedingungen. Methodologisch ist die Sozialberichterstattung in der Tradition quantitativer Verfahren zu verorten; mittels statistischer Kennzahlen und Verteilungen wird die soziale Realität beschrieben und gesellschaftliche Entwicklungen werden aufgezeigt. Zentrale Funktion ist die kontinuierliche Erstellung einer wissenschaftlich fundierten und abgesicherten Informations- und Diskussionsgrundlage für Politik und Praxis. Darüber hinaus kommt ihr in vielen Fällen auch die Funktion eines Evaluationsinstrumentes für selbige (z.B. sozialpolitische Programme und Maßnahme) zu. Der Beitrag zeigt am Beispiel des ersten luxemburgischen Jugendberichtes, wie neben quantitativen Verfahren auch qualitative Methoden für eine Sozialberichterstattung nutzbar gemacht werden können. Bei der Erstellung des luxemburgischen Jugendberichtes wurden neben Studien, Datenberichten und Sekundäranalysen verschiedene Formen qualitativer Methoden der Sozialforschung (Experteninterviews, Fokusgruppen) eingesetzt und die verschiedenen daraus hervorgehenden Daten und Wissensbestände systematisch aufeinander bezogen (Triangulation). Damit war das Ziel verbunden, neben den statistischen Daten auch das Erfahrungswissen und die fachlichen Diskurse in vielen jugendrelevanten Praxisfeldern zu integrieren. Der erste luxemburgische Jugendbericht versteht sich als eine partizipative und dialogorientierte Berichterstattung, die über einen statistischen Datenbericht hinausgeht und die Praxisakteure (der Kinder- und Jugendhilfe, der sozialen Arbeit, der Jugendarbeit aber auch der Schulen) systematisch in die inhaltlichen Ausarbeitung des Berichtes einbezieht. [less ▲]

Detailed reference viewed: 52 (10 UL)
See detailNationaler Bericht zur Situation der Jugend in Luxemburg: Ausgewählte Ergebnisse
Willems, Helmut UL; Heinen, Andreas UL; Residori, Caroline UL

Conference given outside the academic context (2010)

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See detailZentrale Aspekte zur aktuellen Lebenssituation der Jugendlichen in Luxemburg
Willems, Helmut UL; Heinen, Andreas UL; Meyers, Christiane UL et al

in Rapport national sur la situation de la jeunesse au Luxembourg - Nationaler Bericht zur Situation der Jugend in Luxemburg (2010)

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